Kyrkogårdar och Skötselavtal

Här kan du läsa om Skötselavtal och de olika möjligheter för gravsättning som församlingen erbjuder; Kistgravplats, Urngravplats, Minneslund, Kistlund, Askgravplats och Askgravlund.

Gravskick

Kistgravplats

Avsedd för en eller flera kistor. Upplåts med gravrätt som kan förlängas. Innehavaren har skötselavtalet. Anhöriga är med vid gravsättningen.

Urngravplats

Avsedd för en eller flera urnor. Upplåts med gravrätt som kan förlängas. Innehavaren har skötselavtalet. Anhöriga kan vara med vid gravsättningen.

Minneslund

Gemensamt gravområde för nedgrävning av askor. Anonym gravsättning utan gravrätt där anhöriga inte är med vid gravsättning. Gemensam smyckningsplats, ingen plats för namn. Minneslund finns på Nya kyrkogården i Bonderup, Nya kyrkogården i Hällestad och Nya kyrkogården i Dalby.

Kistlund

Gemensamt gravområde för nedgrävning av kistor. Anonym gravsättning utan gravrätt. Gemensam smyckningsplats, ingen plats för namn. Kistlund finns på Nya kyrkogården i Dalby.

Askgravplats

Gravsättning av urnor (plats för 2) med gravrätt i 25 år som kan förlängas. Anhöriga har rätt att närvara vid gravsättningen. Obligatorisk avgift för 25 år uttages vid första urnsättningen. Denna avgift skall täcka skötsel och förbrukningsmaterial. Vid förlängning eller ny gravsättning uttages ny avgift. Varje gravplats har en storlek 60x60 cm, planterad med vintergrön marktäckande växt. Gravstenen skall vara liggande av huggen sten 35x35 cm med en tjocklek på minst 12 cm. Kostnaden för gravstenen bekostas av anhöriga. Smyckning sker endast med vas och/eller lykta på pinne som inte hindrar växtligheten på gravplatsen. Askgravplatser finns på Nya kyrkogården i Dalby och Nya kyrkogården i Hällestad.

Askgravlund

Gravsättning av urnor utan upplåtelse av gravrätt. Anhöriga får närvara vid gravsättningen. Ljus och blommor sätts på härför avsedd plats. Kyrkogårdspersonal vårdar kvarteret. Bronsplatta med den gravsattes namn, födelse och dödsår sätts upp av huvudmannen på härför gravsten. Kostnaden för plattan betalas av dödsboet och faktureras av kyrkogårdsförvaltningen. Askgravlund finns på Nya kyrkogården i Dalby och Hällestad.

Skötselavtal

I alla våra avtal ingår det grundskötsel där vi rensar ogräs, klipper häckar, klipper gräs och perenna växter på gravplatsen. Vi plockar även bort vissna snittblommor. Det ingår även en blomma till påsk, en blomma till alla helgonsdag och granris till advent.

Skötselavtal - avräkning

Skötselavtal med avräkning finns för 10 år. Kostnaden beror på storleken på gravplatsen och ytebeskaffenhet.

Skötselavtal - löpande

1-års avtal som förlängs varje år tills uppsägning sker. Kostnaden beror på storleken på gravplatsen och ytebeskaffenhet.

För mer information kontakta Malin Ehn på kyrkogårdsförvaltningen.