Foto: Pär Friberg

Pilgrim - att vara människa på väg

Pilgrimsvandring skapar upplevelser av helhet, förundran och hoppfullhet.

Aktuella vandringar

Annandag påsk 1 april
Pilgrimsvandring med påsktema.
Start 13.30 i Kyrkans hus (Ekvägen 6, Björnlunda). Andakt. Pilgrimsvandring via  hembygdsgården till Björnlunda kyrka där vi firar pilgrimsmässa kl 15. Pär Friberg, präst och Frida Wingren, musiker och pilgrimsledare. Ca 5 km. Ingen anmälan.

Söndag 12 maj
Pilgrimsvandring efter gudstjänsten i Gryts kyrka kl 11. Pilgrimsledare: Katarina Therus och Lena Östling Andersson. Ca 6 km. Ta med fika. Ingen anmälan.

Söndag 2 juni
Pilgrimsvandring efter gudstjänsten i Gryts kyrka kl 11. Pilgrimsledare: Pär Friberg. Ca 6 km. Ta med fika. Ingen anmälan.

Om pilgrimsvandring

Vad är en pilgrim?
Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus som betyder främling. Som pilgrim ger du ger dig av från det hemvanda mot det okända. Du får ta emot nya erfarenheter, möten och insikter, ensam eller tillsammans med andra.
Pilgrim är en människa på väg.

Vad är en pilgrimsvandring?
Traditionellt uppfattas begreppet ”pilgrim” som en människas resa till helig ort eller plats. Idag är det snarare vandringen i sig som får större betydelse. Pilgrimsvandring skapar upplevelser av helhet, förundran och hoppfullhet. Den inre och yttre vandringen hör ihop. Att vandra öppnar upp för möten och samtal, för bön och tystnad, att komma nära det som är viktigt i livet.

Ofta går pilgrimsvandringarna ute i den vackra naturen, i skogen eller längs sjökanten, men en pilgrimsvandring kan också ske inne i en stad eller tätort. Vandringen kan vara en timme, en dag, en vecka eller längre. Det är inte längden eller graden av fysisk ansträngning som gör en vandring till en pilgrimsvandring, utan syftet med vandringen.

Frälsarkransen och hållbarhet

En av vår tids ödesfrågor rör människans förhållande till den övriga skapelsen. Här står mänskligheten inför en rad allvarliga utmaningar. Vi utnyttjar jordens ekologiska resurser i en takt som planeten inte klarar av att återskapa. Vår livsstil strider mot skapelsens grundvillkor och innebär ett existentiellt hot mot alla levande varelser. Den ekologiska kris vi bevittnar är därför också en andlig kris.

I Daga församling kommer vi använda boken ”Hållbar vandring med Frälsarkransen” som en resurs till att leva hållbart inåt och utåt.

Frälsarkransen -pärlor för livet

Här kan du läsa mer om vad Frälsarkransen är för något.

Ny bok: Vandra hållbart med frälsarkransen

Daga församlings kyrkoherde Pär Friberg har tillsammans med läraren Magnus Myrberg skrivit boken Hållbar vandring med Frälsarkransen, som är en liten bok om stora ödesfrågor. Läs mer här. (Extern hemsida).

Logotyp för Pilgrims Walk for future

Pilgrim's Walk for future

Årets stora Walk for Future-vandring kommer ske de fyra veckorna före riksdagsvalet. Syftet är att påminna oss alla, väljare såväl som beslutsfattare, om de stora framtidsfrågorna och hur de hänger ihop. Vandringen kommer att ske under mottot "Fred med jorden fred med varandra" - som grundstenar ett hållbart liv.

Bön från Iona

Från den plats där vi är
till den plats där du
behöver oss,
Kristus, gå bredvid oss.

Från dem vi just nu är
till allt du kan göra oss till,
Kristus, gå före oss.

Från vardagliga samtal
och händelser
till de gånger vi kan visa
på ditt rikes närvaro,
Kristus, var inom oss.

Genom denna världs städer,
byar och gator
till himmelrikets portar,
Kristus, var omkring oss.

Omslut oss med din närvaro,
inspirera oss med din vilja,
bekräfta oss i din kärlek.
Amen.