Lyssna

Nyhet / Publicerad 9 september 2025

Cykelparad 20 september

och namninsamling för gång/cykelväg Gnesta-Björnlunda.

Cykelparad 20/9.
Samling kl 9.30 vid Björnlunda Bistro. Möjlighet att handla något att äta eller dricka, gå på toaletten. Avfärd kl 10. Var och en cyklar med eget ansvar. Vi stannar till vid hållplatser längs vägen. Samling vid Vackerby parkering/hållplats ca kl 10.50. Ankomst till Klimathoppmötet i Elektron, Gnesta ca kl 11.00. (”Rassel och pling”, se programmet för Klimathoppmötet.) Nätverket för Gång/cykelväg Gnesta-Björnlunda har ett bord i utställningshallen där det är möjligt att skriva under namninsamlingen för dem som inte gjort det. Det finns också möjlighet att skriva under digitalt om du inte gör det på papper Mer info på Facebooksidan Gång/cykelväg Gnesta-Björnlunda

Program för Klimathoppmötet. 

Namninsamling för Gång/cykelväg Gnesta-Björnlunda
Sedan drygt 20 år tillbaka har frågan lyfts om behovet av en gång- och cykelbana mellan Gnesta och Björnlunda. Nu pågår en namninsamling för gång- och cykelbana. Du kan skiva under genom att klicka HÄR!
Det finns också möjlighet att skriva under på papper, t ex i samband med Klimathoppmötet 20/9 i Elektron.

Namninsamling till Region Sörmland
Det finns ett förslag till regionen om gång och cykelväg och det behövs 100 namnunderskrifter för att förslaget ska behandlas. Klicka HÄR, registrera dig och skriv under. 

Det finns flera motiv för gång/cykelväg Gnesta-Björnlunda:

- Miljö- och hållbarhet.
Cykla eller promenera ger 0 utsläpp, ett klart bättre alternativ än att köra bil.

- Säkerhet.
Idag är det förenat med stor olycksrisk att cykla längs väg 57 mellan Gnesta och Björnlunda. Det upplevs även osäkert att gå till busshållplats. En gång och cykelbana skulle ge ökad säkerhet.

- Sociala och ekonomiska motiv.
Möjligheten att cykla eller gå ökar mobiliteten. Det är möjligt att träffa andra utan att ha tillgång till bil, t ex barn och unga som kan ta sig till kompisar eller aktiviteter. Ökar möjligheten för familjer att bosätta sig längs väg 57 utan att ha tillgång till bil. Jobbpendlare kan ta med sig cykel på tåget.

- Komplement till EPA-traktor för ungdomar.
Om ungdomar idag ska ta sig på egen hand till kompisar och aktiviteter är EPA-traktor vanligt fordon. Med gång- och cykelbana kan cykel eller moped bli ett bra komplement.

- Folkhälsa.
Promenad och cykling ger motion som är bra för folkhälsan. Att få allmänrörelse är ett stort behov hos det stora flertalet människor i vår tid.

- Kultur och fritid.
Sörmland bjuder både vacker natur och kultur som görs mer tillgängligt för fler människor. Landsbygden behöver fler gång- och cykelbanor!

Detta är sex goda skäl och vi skulle kunna lägga till ett sjunde motiv: Ett engagemang där vi tillsammans driver en gemensam angelägenhet stärker delaktigheten bland oss som bor och verkar i kommunen och därmed främjas demokratin.