Närbild på sammanflätade rep.

Vision

Vi vill att människor ska komma till tro på Kristus och leva i tro, kristen gemenskap skapas och fördjupas, Guds rike utbredas och skapelsen återupprättas. Församlingarnas grundläggande uppgift är därför att leva i Guds mission, fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni. Allt som församlingarna utför är stöd för och en konsekvens av denna grundläggande uppgift.

Församlingarnas uppdrag

Församlingarna ska bidra till Guds rikes utbredande genom att vara med att forma social sammanhållning i ett samhälle med ökad splittring. Detta gör vi gärna med andra aktörer av god vilja. Församlingarna ska bygga lokala gemenskaper för tro och hopp.

Andlig omvändelse och omställning till en hållbar livsstil

Församlingarna ska vidare låta sig inspireras av det starka engagemang för sociala och ekologiska frågor som finns bland människor i våra stadsdelar. Församlingarna ska vara inspiratörer till andlig omvändelse och omställning av kyrka och samhälle till en hållbar social, ekonomisk och ekologisk livsstil. Vi vill redan här och nu se fler tecken på skapelsens återupprättande och Guds rikes utbredande.

Bryta ofrivillig ensamhet

I det diakonala arbetet ska församlingarna svara an på ekonomisk, social och psykisk utsatthet. Personliga kontakter och församlingarnas gemenskaper är viktiga sammanhang för att bryta ofrivillig ensamhet.

Lokalt förankrade gudstjänster

I verksamheter och möten med människor ser vi ett ökat intresse och engagemang för kyrkan och våra riter. Församlingarna möter många som inte är vana vid kyrkans liv men som söker sig till gudstjänster och särskilt kyrkorummet. I ett stort pastorat har vi möjlighet att erbjuda ett varierat gudstjänstliv. Gudstjänsterna ska vara lokalt förankrade och förmedla gemenskap, engagemang, hopp och förundran inför det heliga. Människors längtan och erfarenheter av Gud ska ges plats i gudstjänster så att fler upptäcker och känner sig hemma i gudstjänsten.

Andlig fördjupning

Församlingarna ska sprida evangeliet och föra vidare Den stora berättelsen, det vill säga det kristna traderandet och gestaltandet av att Guds kärlek har blivit synligt i Jesus Kristus.  Församlingarna ska därför bjuda in till samtal och reflektion över människans existens, våra personliga och gemensamma liv och de utmaningar vårt samhälle och vår jord står inför.

Internationellt engagemang

Församlingarna är en del av den världsvida kyrkan. Kontakter med församlingar runt om i världen ger viktiga perspektiv på tron, livet och vårt sätt att vara kyrka. Församlingarna ska kanalisera sitt internationella engagemang genom ACT Svenska kyrkan och Svenska kyrkan i utlandet.

Barn och unga

Vi utgår från att alla barn har rätt till religion och att kristen tro kan stärka barnens tillit till sig själva och samtidigt öppna för tillvarons helighet. Vi vill möta barn och ungdomar utifrån förståelsen att de har en naturlig nyfikenhet för trons frågor. Barn- och ungdomsarbetet är ett uttryck för livstydning och lärande på dopets grund. Gudstjänster och andakter ska vara en naturlig del av verksamheterna för barn och ungdomar. Församlingarna ska regelbundet fira gudstjänster som särskilt fokuserar på barn och ungdom. Medarbetare uppmanas att tydligt lyssna in barn- och ungdomsperspektiv vid utformningen av verksamheter och församlingens gudstjänster.

Inför beslut, sättande av mål och verksamhetsplanering ska barns rättigheter och intressen särskilt bevakas.

Språklig mångfald

• Enligt avtal med Göteborgs stift samt de övriga åtta pastoraten/församlingarna inom Göteborgs stad har Carl Johans pastorat ansvaret för det teckenspråkiga arbetet inom Göteborgs stift.
  • I Sjömanskyrkan finns ett regelbundet gudstjänstliv och verksamheter på teckenspråk. I verksamheten arbetar en teckenspråkig diakon och en präst.
  • I Oscar Fredriks församling finns sverigefinska grupper för barn och äldre.  I Oscar Fredriks kyrka firas gudstjänster och arrangeras konserter med finska som huvudspråk.
  • Församlingarna är öppna och lyhörda för att starta fler verksamheter på finska.
  • Församlingarna kan också vid behov erbjuda dop, vigslar och begravningar med finsktalande präst.