Prioriterade områden

Tre områden är i fokus de närmaste åren. Utifrån dessa områden tas målen för verksamheten fram.

Livets riter

Låt barnen komma till mig och hindra dom inte… .  Som kyrka bjuder vi in till att dela livets olika skeden genom riter såsom dop, nattvard etc. Kyrkans erfarenhet, tradition och texter kan då de uttrycks i ofta ordlösa riter hjälpa oss tolka livet och öppna för Guds möjlighet. I mötet med människor som svarat an på inbjudan finns olika förståelse, bakgrund och ålder. Därför behöver vi som arbetar med dessa riter fråga oss hur dessa kan formuleras och gestaltas för att bli tillgängliga. Det kan ta sig uttryck genom att barn och vuxna får vara med att utforma riter och förståelse av dessa. I Masthuggskyrkan finns exempelvis böner med många olika uttrycksformer.  Böner kan skrivas på lappar, viskas till Gud genom ”bönestrutar” eller så kan barn och vuxna lyfta fram böner med hjälp av ”känslokort” (glad, ledsen, arg).

I församlingsarbetet behöver människans mångspråkighet belysas. Martin Luther menade att bibeln ska översättas till människans vardagsspråk. Det språk som människan lever sin vardag i. Vi som kyrka behöver fundera på vilka språk som idag talas av barn och vuxna, inom och utom kyrkans värld. Vi behöver skapa områden för utforskande och lek i våra kyrkor kring livets olika skeenden till exempel när vi tar emot ett nytt liv i dopet, när vi flyttar in i ett nytt hem, när vi ger oss ut på resa. I kyrkan bör vi ge utrymme för att fira gudstjänst där människan är och inte där hon kanske kommer vara.

Dopet som livstydning

Parallellt med att vi arbetar med riter och traditioner är det nödvändigt att också medvetet och genomtänkt arbeta särskilt med dopet. I den kristna kyrkan är dopet något annat än en isolerad handling eller en avgränsad punkt i en människas liv. Det är en gåva och ett uppdrag. Dopet är en livstydning, tillhörighet och ett livsprogram. Dopet inleder en process som varar hela livet och säger något om hela livet och om människans uppdrag i detsamma. Utifrån detta är det en sorg att se att så få av våra medlemmar väljer att döpa sina barn. Under de kommande åren ska församlingarna arbeta med den egna förståelsen av dopets innebörd och samtidigt, i alla verksamheter, inspirera till livstydning på dopets grund. Detta kan förhoppningsvis också leda till att fler döps. Parallellt med detta arbete ska församlingarna arbeta aktivt utifrån doppastoralen och de praktiska förutsättningarna för att boka dop och dopfester.

Ideellt medarbetarskap

Dopet är den grundläggande vigningen till tjänst i kyrkan och ger delaktighet i kyrkans gemensamma uppdrag. Uppdraget att ta ansvar för gudstjänst, musik, diakoni, undervisning och mission är församlingens. Pastoratet vill arbeta för att alla som vill och kan ska ha en självklar möjlighet att ta ansvar och vara delaktiga, allt efter längtan, förmåga och lämplighet. Anställda har uppdraget att leda arbetet, men medarbetarna kan bli många fler – för kyrkans och glädjens skull. Om verklig och hållbar förändring ska ske behövs mod, inspiration, fortbildning och övertygelse – allra mest hos de anställda medarbetarna. I den bästa av ”kyrkvärldar” växer deras uppdrag från att främst vara utförare till att bli spindlar i ett stort nät av ideella medarbetare.