Porträtt av Lars Gårdfeldt.
Foto: Malin Lingnert

Lars Gårdfeldt dubbelt prisad

Nyhet Publicerad

Nyligen fick Lars Gårdfeldt ta emot pris på QX-galan. Nu tilldelas han även 2022 års Antigonepris från Ljungskile folkhögskola.

Lars Gårdfeldt tilldelas Antigonepriset

Sedan 2008 uppmärksammar Ljungskile folkhögskola personer som på ett eller annat sätt visat civilkurage. Årets pristagare är ingen mindre än Lars Gårdfeldt, präst i Carl Johans församling. Den 16 maj tar han emot priset som är ett konstverk skapat av studerande vid folkhögskolan samt ett symboliskt penningpris.

Juryns motivering:

Lars Gårdfeldt har under många år varit en stridbar förkämpe för HBTQ-personers rättigheter inom kyrkan. Hösten 2021 reagerade han på det orimliga i att Svenska Kyrkan fortsätter att prästviga personer som inte kan tänka sig att viga samkönade par. I protest mot detta deklarerade Lars Gårdfeldt att han inte längre tänker viga heterosexuella par.  För sitt ställningstagande har han fått mestadels positiv respons, men han har även mottagit dödshot, vilket gör att han idag bär personlarm.

Genom att vända på perspektiven sätter Lars Gårdfeldt fokus på en brännande fråga om likabehandling. Hans agerande är ett tydligt exempel på civilkuragets princip om att ta personlig ställning trots obehaget det vållar en själv.

Ljungskile folkhögskola: Göteborgspräst får Antigonepriset 2022.

Lars Gårdfeldt fick pris på QX-galan

Priset Keep up the good work delades måndagen den 25 april ut till Lars Gårdfeldt, präst i Carl Johans församling.

En flaggstång med Prideflaggan mot blå himmel.

Debatt: Regnbågsfärgerna bleknar i Svenska kyrkan

Carl Johans pastorat reagerar på Svenska kyrkans biskopars uttalande om Vigselrätt och vigningsansvar.

Debatt om vigsel av samkönade par

Inför kyrkovalet pågår en debatt om prästers möjlighet att säga nej till att viga samkönade par. I P4 Göteborg och i podden Ingen hinner fram argumenterar prästen Lars Gårdfeldt för att biskoparna inte borde fortsätta prästviga någon som inte kan tänka sig att viga samkönade par.

Mångfald och allas lika värde

Allas rätt att få vara den de är och älska den de älskar är viktig.