Kyrkan på West Pride 2023

Publicerad Ändrad

Konsert, gudstjänster och drop in-vigslar är något av allt som händer i kyrkan under och i samband med West Pride. Kom ihåg att ta med hindersprövning om ni vill gifta er!

Programpunkter i samband med festivalen

LÖRDAG 3 juni kl. 14

Vem är man? – Konsert med Stockholms Gaykör

Plats: Hagakyrkan

En berörande, tänkvärd, humoristisk och sprudlande föreställning om dimensionerna av att vara man. Musik av Billy Joel, Astor Piazolla, Hampus Nessvold, G. Verdi med flera. Medverkande: Stockholms Gaykör, Lars Storm, piano, Jerry Adbo, accordeon, Anci Hjulström, regi, Tony Margeta, dirigent. Fri entré.

SÖNDAG 4 juni kl. 11

Mässa

Plats: Hagakyrkan

Tema relationer. Stockholms Gaykör medverkar. Tony Margeta, körledare, Lars Storm, musiker, och Gunnar Held, präst.

SÖNDAG 4 juni kl. 11

Plats: Härlanda kyrka

Medverkande: VT Carlheim, Margareta Andreasson och Maria Löfdahl.

MÅNDAG 5 juni kl. 18–18.45

Litterär salong Over the Rainbow – Tuulikki Koivunen Bylund

Plats: Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek

FFF - Feministen från Finland som blev Förkämpe för HBTQI-rättigheter i Sverige. Biskop Tuulikki Koivunen Bylund samtalar med Lars Gårdfeldt om sin självbiografi: Äta livet med stor sked. Om att som straight solidarisera sig med gayrörelsen. Om det historiska beslutet att 1998 öppna portarna till Uppsala domkyrka för Elisabeth Ohlsons utställning Ecce Homo, om ett liv i kamp och tro.

ONSDAG 7 juni kl. 17–17.45

Litterär salong Over the Rainbow – Mian Lodalen

Plats: Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek

JUBILEUM. Riksflatan Mian Lodalen firar 20 år som skönlitterär författare. Med sin romandebut Smulklubbens skamlösa systrar förändrade Lodalen synen på lesbiskas liv för alltid. Sedan följde romanerna Trekant, Tiger och Dårens dotter. Boken Liten handbok i konsten att bli lesbisk blev även den en succé och gav homofoberna skrämselhicka. På senare år har Mian skrivit historiska romaner (med verklighetsbakgrund): Lisa & Lilly samt Lesbiska Ligan.

TORSDAG  9 juni kl. 15–16

Boksamtal med Johanna Wikberg

Plats: S:t Jakobs kyrka

Johanna Wikberg berättar om sin bok Kristen och homosexuell – så funkar det!

TORSDAG 8 juni kl. 18–18.45

Litterär salong Over the Rainbow – Joel Mauricio Isabel Ortiz

Plats: Trappscenen, Göteborgs stadsbibliotek

Joel Mauricio Isabel Ortiz samtalar om sin senaste bok Tillbedjan med Lars Gårdfeldt, präst i Carl Johans församling och hbtq-­aktivist. Fri entré.

TORSDAG 8 juni kl. 18

Plats: Allhelgonakyrkan

Präst: Helena Demander, musiker: Svetla Tsvetkova.

FREDAG  9 juni kl. 14.30–17

Drop in-vigslar

Plats: Mölnlycke kulturhus

Kom ihåg att ta med hindersprövning!

FREDAG  9 juni kl. 16–17

Tala konst, tala liv

Plats: S:t Jakobs kyrka

Samtal om utställningen En (sön)dag med Ester och Sion.

FREDAG  9 juni kl. 18

Plats: Domkyrkan

Medverkande: Susanne Rappman, Johan Sköld, Ulrika Henkelman och gospelkören In his grace med flera.

LÖRDAG  10 juni kl. 13

Parad!

Plats: På stan

Kyrkan på West Pride går i Prideparaden.

TORSDAG 15 juni kl. 18–21

Regnbågsafton

Plats: Fässbergs kyrka

18 Regnbågsmässa

18.45 Föreläsning av Johanna Öhman

19.45 Enjoy! – underhållning

20.15 Mingel – bubbel och babbel

Präst: Johanna Öhman, musiker: George Keczán och Karin Rosander.

FREDAG 25 augusti kl. 18

Plats: Amhults kyrka

En mässa som firar mångfalden och allas lika värde. Den första av höstens fyra olika temamässor om mångfald och inkludering. Präst: Pierre Sund, musiker: Karin M. Nilsson.

Utställning: En (sön)dag – med Ester och Sion

Plats: S:t Jakobs kyrka

En serieutställning om och med dom två fiktiva kvinnorna Ester och Sion. Serien följer dom en dag från morgon till kväll och vi får lära känna dom genom deras samtal med varandra.

Utställningen är en del av projektet The Sentimental Friends som är ett projekt som utforskar lesbisk vardag, kultur och historia.

Konstnären bakom utställningen, Julia Westerberg, är född och verksam i Halmstad. Hon är utbildad på Konstfack i Stockholm och är bildkonstnär med stort fokus på narrativ.

ONSDAG 7 juni, kl. 15–19
TORSDAG 8 juni, kl. 13–16
FREDAG 9 juni, kl. 14–17
LÖRDAG 10 juni, kl. 10–12

Drop in-vigslar

Plats: Kyrkan på Prides tält, Bältesspännarparken

Kom ihåg att ta med hindersprövning!

TORSDAG 8 juni, kl. 17–19
FREDAG 9 juni, kl. 17–19
LÖRDAG 10 juni, kl. 15–17

Kyrkan på West Prides tält

Pride Park finns i Bältesspännarparken.

Kyrkan på Pride består av representanter från EKHO och flera olika kyrkor och samfund i Göteborg.

Mångfald och allas lika värde

Allas rätt att få vara den de är och älska den de älskar är viktig.

Poddavsnitt

Podden Ingen hinner fram har flera avsnitt med HBTQ-tema, bland annat dessa:

Våga vägra viga  samtal med Lars Gårdfeldt, präst, om samkönade vigslar och biskopars valhänthet i frågan.

Nu angår vi varandra samtal med Nino Mick om kön, feminism och en Gud med könsdysfori.

I’m dreaming of a queer Christmas  Om slaven, celibatet och en queer Jesus? Samtal med Johanna Wickberg.