Målning av en kvinna och ett barn.
Foto: Buktalerskan av Anders Lundmark

Utställningar i kyrkorummet

Masthuggskyrkan har tillfälliga utställningar av olika slag, men också verk som hänger permanent. I kyrkorummet finns också en upplevelsevandring, där du som besökare kan lära känna livet i Masthuggskyrkan, nu och då.

Aktuell utställning

Bildväv föreställande ett barn i gul regnjacka och stövlar i en vattenpöl.

Konstutställning: Skogen, träden, djuren och människorna

Textilkonstnär Anna Olsson ställer ut i Masthuggskyrkan. Pågår till och med 29 oktober.

Kommande utställningar

Vill du ställa ut i Masthuggskyrkan?

Hör av dig till Lisa!

Tidigare utställningar

Konstverk med skärgårdsmotiv tillverkat av drivved.

Utställning: Se det lilla i det stora

Ann-Sofie Andersson ställer ut konst av drivved från Bohuslän. Utställningen går att se i Masthuggskyrkan 18 juni–13 augusti.

Målning av en kvinna och ett barn.

Utställning: Otroligheter

En konstutställning med oljemålningar av Anders Lundmark. I Masthuggskyrkan 16 april–5 juni 2023.

Två textila bilder. Den ena föreställer enhörningar som äter frukt. Den andra en slingrande orm.

Utställning: Ormen, äpplet och alla de andra

Bilder och tryck av årskurs 2 och 3 på Bild- och formskolan. 23 januari-10 februari.

Konstverk målat med oljekritor. En ängel hjälper Pinocchio ur en båt.

Utställning: Vi är alla Pinocchio

Färgstarka, lekfulla och angelägna tavlor av Pietro Raffone ställs ut i Masthuggskyrkan. Konstutställningen pågår mellan 17 september–20 november 2022.

Textilt konsthantverk.

Utställning: Hjärtan mellan bergen – PassionerArt

Majornabaserade konstnären Thomaz Grahl ställer ut textila applikationer och målningar i Masthuggskyrkan under sommaren.

Oscars vårsalong

Frivilligcentralen Oscars konstnärer ställer ut i Masthuggskyrkan. Vernissage 19 april.

Galina Bodyakova med ett av sina konstverk.

Stöd Ukraina i Masthuggskyrkan

Från och med den 10 mars säljer vi bilder av den Ukrainska konstnären Galina Bodyakova i Masthuggskyrkan.

Akvarellmålning av ett dramatiskt landskap i blått och rött,

Utställning: Förföljda och förintade

Konstutställning med målningar av Christina Stendahl 9–28 november 2021.

Sommarutställning i kyrkan: Rötter

2 juni- 16 augusti har Frivilligcentralen Oscars en samlingsutställning i Masthuggskyrkan.

Utställning: Presenningsikoner

Mats Hermansson använder gamla utslitna presenningar som duk för sina experimentella ikonbilder. Utställning i Masthuggskyrkan 1 april – fredag 27 maj.

Utställning "Insikter & utsikter"

Längs pilgrimsleden Göta älv finns många fantastiska utsiktsplatser med vida vyer. Under februari 2021 hänger fotoutställningen med bilder från leden i Masthuggskyrkan.

Utställning: Brodera liv

"Textila Äventyr" 5 maj - 6 juni i Masthuggskyrkan.

Hopp - Samlingsutställning

Vernissagen livesänds 25 maj på Frivilligcentralen Oscars facebook-sida.

Kung Gustav V och hans följe går in på gården framför huvudingången till Masthuggskyrkan.

Arkitektur och historik

Masthuggskyrkan stod klar i oktober 1914. Med sin karakteristiska stil och sitt läge har den blivit ett landmärke och symbol för Göteborg.

Orgel i Masthuggskyrkan

Masthuggskyrkans orgel byggdes ursprungligen 1914, och är den största kyrkorgeln i Göteborgs stift. Här kan du lyssna på hur det mäktiga instrumentet låter!

Kontakta Masthuggs församling

Kontaktuppgifter till personal i Masthuggs församling och våra öppettider.