Foto: Unsplash

Högsbo smedja - Ett patriarkalt arv

Mässa och samtalskväll i Högsbo kyrka.

Inställd  22 mars kl. 17, men blir en vanlig mässa samma tid.

INSTÄLLD Men blir en vanlig mässa samma tid- SMEDJEMÄSSA - Ett patriarkalt arv - mannen och det förlorade paradiset

Högsbo kyrka

Smedjemässan är inställd men det blir en helt vanlig mässa istället. Så varmt välkommen klockan 17 ändå till Högsbo kyrka.

Mässa på temat Ett patriarkalt arv - mannen och det förlorade paradiset ställer frågan vad Adam gjorde när Eva satte i sig kunskapens frukt?
Finns det några kopplingar mellan de patriarkala strukturer som präglat såväl kyrka som samhälle till att det lilla samhället Paradise i Californinen slukades av lågor 8 november 2018?

Gästande musiker är David Fredriksson, kantor, frilans-musiker och engagerad i feministiska tolkingar av Gud och tradition.

INSTÄLLT TILLS VIDARE - 25 mars kl.19 (fika från 18.30)

Ett patriarkalt arv - samtalskväll om hur mans-normer och miljöförstöring kan höra ihop

Högsbo församlingshem

Samtalet den 25 mars är tills vidare inställt, återkommer med nytt datum.

Samtal mellan Lotti Sharif, Martin Hultman och Lars-Magnus Österberg om Miljömaskulinitet - vad är det?

Martin Hultman är docent i teknik-, vetenskaps och miljöstudier vid institutionen för Teknikens ekonomi och organisation, Chalmers. I sin tvärvetenskapliga forskning utforskar han samband mellan hur bredd och djup inom energi-, klimat och miljö samspelar med teorier och begrepp från ekofeminismer, posthumaniora, diskursanalys och aktör-nätverksteori. Hans senaste bok är "Upphettning - demokratin i klimatkrisens tid."

Enklare fika serveras från kl 18.30 till självkostnadspris.

Högsbo smedja - "Den rätta läran"

23 februari - Smedjemässa om trons rötter och hoppet om en framtid för barnen. 26 februari- Samtalskväll om feminism, aktivism och konst med Louisine Djanyan och Aleksey Knedlyakovsky , från Pussy Riot.