Närbild av en adventsstjärna. Text i bild: advent i Högsbo församling.
Foto: Gustaf Hellsing/ikon

Advent i Högsbo församling 2022

Välkommen i adventstid!

Under december händer det mycket i Högsbo församling. Det pågår bland annat julvandringar i Högsbo kyrka för områdets förskoleklasser. Skolorna har också sina adventssamlingar i våra kyrkor.

Den 10 december är det jul på Axel Dahlströms Torg. Då finns vi där. Kom förbi och säg hej!

Under advent och jul har vi flera stämningsfulla konserter och såklart firar vi gudstjänst. Nedan kan du läsa mer om allt det som händer. Alla våra verksamheter hittar du i kalendern.

Första advent, söndag 27 november

Mässa första advent, kl. 11 i Högsbo kyrka

KaveRösterna och Tonara. Adventsfika.

Adventskonsert – Bereden väg, kl. 17 i Högsbo kyrka

Körsång, allsång och psalmsång i advent. Göteborgs Vokalensemble, Lina Lindkvist, orgel och piano, Katarina Solén Hiller, dirigent.

Onsdag 30 november

Eftervärme, kl. 12.45 i Kaverös kyrka

En stunds gemenskap efter gudstjänsten.

Andra advent, söndag 4 december

Mässa andra advent, kl. 11 i Högsbo kyrka

Elle Boman, fagott.

Katten – hållbart liv, kl. 17 i Högsbo kyrka

Samtalskväll om katter och civil olydnad. Emelie Ribeiro, miljöaktivist i XR, Lars-Magnus Österberg, klaviaturer.

Onsdag 7 december

Eftervärme kl. 12.45 i Kaverös kyrka

En stunds gemenskap efter gudstjänsten.

Tredje advent, söndag 11 december

Mässa tredje advent, kl. 11 i Högsbo kyrka

Göteborgs Vokalensemble.

Julkonsert – Lucia är här! kl. 17 i Högsbo kyrka

Körsång, allsång och psalmsång i julens tecken. Ten to Teens, KaveRösterna, Thomas Gustavsson, piano, och Andreas Gustafson, bas. Katarina Solén Hiller.

Onsdag 14 december

Eftervärme, kl. 12.45 i Kaverös kyrka

Sankta Lucia – en märklig resa från Italien till Sverige. Nia Cau Wetterholm, föreläsare och lärare i italienska. Fika.

Fjärde advent, söndag 18 december

Mässa fjärde advent, kl. 11 i Högsbo kyrka.

Konsert – julglädje, kl. 17 i Högsbo kyrka

Solosång, körsång, allsång och psalmsång i advent och juletid. Högsbo Vox, Sara Melin, sång, Andreas Gustafsson, bas, Johan Björklund, trummor, Gunnel Samuelsson, sax, Lars-Magnus Österberg, klaviatur och körledning.

Onsdag 21 december

Samtal och julgröt.

Närbild av en adventsstjärna. Text i bild: Jul i Högsbo församling.

Jul i Högsbo församling 2022

Kom och fira julen i kyrkan! Här kan du läsa om julhelgens alla händelser i Högsbo församling.

En röd och vit adventsstjärna. TExt i bild: nyår och trettonhelgen i Högsbo församling.

Nyår och trettonhelgen

Trettondag jul markerar slutet på julhelgen, men också början på något nytt. Med Gud som ledstjärna kan vi blicka framåt på det nya året.

Bryt en tradition

Fler än 30 000 flickor gifts bort varje dag! Vi lever alla under samma himmel och tillsammans kan vi göra skillnad.

Läs mer och ge en gåva

Adventstiden är här

Läs om varför vi firar advent