Stora fönster i Kaverös kyrka.
Foto: Malin LIngnert

Kaverös kyrka

Kaverös kyrka invigdes 1969 och ritades av Torsten Hansson, Per Persson och Sven Jönsson.

Kyrkans historia

Kaverös kyrka invigdes i början av oktober 1969 efter att pengar till bygget samlats in av Småkyrkostiftelsen. Även Göteborgs Kyrkofullmäktige sköt till pengar för att bekosta bygget. Kostnaden blev cirka 850 000 kronor. Kyrkan är ritad av Göteborgsarkitekterna Torsten Hansson, Per Persson och Sven Jönsson, och byggdes av elever från Centrala Yrkesskolan.

Byggnaden består av en enskeppig salskyrka i trä med pulpettak. Interiören präglas av ljus och har stora naturfärgade träytor av furu. Inredningen är i mörkbetsad furu. Nordväst om kyrkobyggnaden står en fristående trebent klockstapel med två klockor. Den karaktäristiska formen får ofta stå som symbol för Kaverös kyrka. Krucifixet ovanför altaret är ett keramikarbete utfört av konstnären Agneta Larsson.

Ta gärna en virtuell rundtur i Kaverös kyrka