Barn som umgås och kramas
Foto: IKON

Högsbo församlings program för skolan

Flytta en lektion till kyrkan. Från förskoleklass till och och med årskurs 6. Utan kostnad enligt LGR 22.

Välkommen till Högsbo församling!

Vi erbjuder skolorna att använda våra kyrkor och vår personal som resurs i undervisningen.

För Högsbo församling är det viktigt att respektera att den svenska skolundervisningen är icke-konfessionell. Vi finns till stöd i skolans arbete att förmedla kunskap om den kristna tron och traditionen i Sverige, då och nu.

I ett samhälle som är präglat av mångfald vill Svenska kyrkan medverka till att unga får tolka och reflektera över tro, traditioner och kultur. När ni flyttar en lektion till kyrkan är vårt mål att erbjuda ett lustfyllt studiebesök där barnens delaktighet, nyfikenhet och frågor står i centrum för att väcka elevernas lust och lära.

Ett barn tänder ljus och sätter i ljusbäraren i Högsbo kyrka.
Ett barn håller i Barnens bästa Bibel.

Verksamheter för barn

Högsbo församling har flera verksamheter för barn.

Ten to Teens

Kören för dig som går i åk. 4–6.

Öppen förskola

Välkommen till en avslappnad, trygg och lekfull miljö. För barn 0–5 år i vuxens sällskap.

Grön bakgrund med bladformade paljetter. Text i bild: Mixklubben.

Mixklubben

En mix av lek och allvar med skratt och sång. För dig som går i årskurs 2 eller 3.