Illustration av kyrkorna i Carl Johans pastorat.
Foto: Anders Thundal

Församlingsinstruktion

Församlingsinstruktionen är pastoratets styrdokument, som innehåller visioner, inriktning och uppdrag. Dokumentet uppdateras med jämna mellanrum och utgör grunden för all verksamhet.

Omvärldsanalys

Församlingarna i pastoratet har tillsammans nästan 73 000 invånare. Det är en ung befolkning, drygt 50 procent är under 40 år. Sedan år 2019 har tillhörigheten minskat med 5 % (2,4 procentenheter). 45 % av våra invånare tillhörde år 2022 Svenska kyrkan. Minskningen av antalet tillhöriga i förhållande till folkmängd är nu bättre än riket och ligger på - 1,4 % i snitt de senaste sex åren (i riket -1,6).

Minoritetskyrka

Vi är inte längre är en majoritetskyrka, men frågan är om vi ens är en kyrka för våra medlemmar. Antalet kyrkliga handlingar minskar och endast 31 % av våra medlemmar väljer att döpa sina barn (41 % i kontraktet). Det är på sikt mer avgörande för tillhörigheten än antal utträden. Även om antalet konfirmander ökar konfirmeras endast 31 % av tillhöriga 15-åringar (36 % i kontraktet). 77 % av våra medlemmar begravs i Svenska kyrkans ordning.

Samtidigt som vi ser ett ökat intresse för existentiella frågor och en öppenhet för församlingarnas verksamheter kan vi konstatera att många människor har svårt att hitta vägar in i gudstjänst- och församlingsliv. Församlingarnas lokala förankring blir därför fortsatt viktig.

Vi ser nödvändigheten av ett stort ideellt engagemang och vi kan också glädjande konstatera att många vill engagera sig i församlingarnas verksamheter då dessa upplevs som meningsfulla.

Hög utbildningsnivå och inkomster på låg eller medelnivå

Det är karaktäristiskt för pastoratet att människor ur olika socialgrupper delar vardag och bor tätt tillsammans. Utbildningsnivån är relativt hög medan inkomsterna är låga eller på en medelnivå. Kvarteren kring övre Linnégatan är socioekonomiskt starkast, medan Sanna är mest socioekonomiskt utsatt. Om man undantar övre Linnégatan röstade en majoritet i pastoratet rött eller grönt vid riksdagsvalet år 2022. Rapporter från Göteborgs stad visar på ökad social och ekonomisk utsatthet i församlingarna samt en utbredd ofrivillig ensamhet.

Utmaningar…

• Unga medlemmar som har en svag anknytning till församlingarna.
  • Medlemmar som väljer att inte döpa sina barn, vigas eller begravas i Svenska kyrkans ordning.
  • Den utbredda ofrivilliga ensamheten.

… och möjligheter utifrån omvärldsanalysen

• Intresset för kyrkans liv och existentiella frågor kombinerat med det kultur- och samhällsengagemang som finns bland människor i våra stadsdelar.
  • Intresset för att engagera sig i församlingslivet.

Närbild på sammanflätade rep.

Vision

Allt mänskligt liv har sina rötter i och tar sin näring ur tre sammanflätade relationer: med Gud, medmänniskan och skapelsen. Församlingarnas uppdrag är att inspirera människor att leva i dessa relationer.

Prioriterade områden

Tre områden är i fokus de närmaste åren. Utifrån dessa områden tas målen för verksamheten fram.