En yngling doppar en oblat i den framsträckta bägaren.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Vill du hjälpa till i gudstjänsten?

Nyhet Publicerad

Söndag den 20 november är du som vill hjälpa till i gudstjänsten välkommen på minikurs.

Tips för dig som vill hjälpa till

Söndag den 20 november kl. 9–10, Carl Johans kyrka

Vill du hjälpa till i gudstjänsten? Den här morgonen kan du få tips för högläsning av text och utdelning av nattvard. Vi som tipsar är Ludvig Lindelöf, präst och Gunnel Claesson, diakon.

Anmäl dig till Gunnel via e-post eller telefon. Kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.

Exempel på uppgifter

Det finns många uppgifter att göra före, under och efter gudstjänsten. Nägra exempel:

• Fixa kaffe ihop med vaktmästaren
  • Ordna psalmböcker och agendor
  • Välkomna i dörren
  • Leda dagens bön
  • Läsa text
  • Bära fram bönekorgen
  • Dela ut nattvard
  • Ställa i ordning psalmböckerna efteråt

Kanske vill du testa en av de här uppgifterna? Varje söndag möts vi kl. 10.15 i kyrkan. Då går vi igenom gudstjänsten och delar uppgifterna mellan oss. Självklart får du inte någon uppgift som du är obekväm med. Du lovar inte heller att ställa upp fler gånger.

Kom och testa på minikursen och se om detta är något för dig!