Radiogudstjänst från Carl Johans kyrka

Nyhet Publicerad

"Men så begynner fågelsången” är rubriken på gudstjänsten som sänds från Carl Johans kyrka.

Gudstjänsten i P1

Det är andra söndagen i påsktiden, kyrkans färg är vit och på altaret ställs påskliljor eller andra vårblommor bredvid ljusen.  Det blir piano och solosång samt ett par klassiska dikter i gudstjänsten som är gjord speciellt för radiosändningen. Här liksom i många andra kyrkor har man ställt in allt som samlar människor. Kyrkodörren är dock öppen för de som vill komma hit i stillhet och håller avstånd till varandra .

Men så begynner fågelsången och här i Göteborg har trädens gröna blad slagit ut under veckan.

Texter

Första Petrusbrevet 1:3-9
Johannesevangeliet 20:24-31

”Den Svåra Stunden” av Harry Blomberg
”I rörelse” av Karin Boye

Igen (E Jensen)
Ps 197 Den blida vår är inne (trad/Wallin,Frostenson)
Ps 204 Kornet har sin vila (trad/Frostenson)
Nära Sanningen (U Sveningsson)
Du är snart där (H Hellström)
För dom som älskar (J Mitchell/U Lundell)
Ps 517 Världen som nu föds på nytt (JPE Hartmann/Frostenson)
När solen lämnar dig (M Legrand/L Nordlander)

Pontus Bäckström, församlingsherde
Helene Rydqvist, kantor
Diakon Gunnel Claesson, epistelläsning
Elisabeth Belgrano, diktläsning
Susanna och Thelma Modig, sång
Simon Westman, piano

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Ingen hinner fram

Podcast om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik, med Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström.

"Tid & evighet" med Antje Jackelén

Ärkebiskopen pratar om tro, vetenskap och fantasi i podcasten Darwins stege.

Långfredagsmorgon i P1

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström medverkar i Sveriges radios talkshow på långfredagen.