Foto: Ludvig Lindelöf

Helgsmål i P1- Första, andra och tredje advent

Nyhet Publicerad

Ludvig Lindelöf, präst i Carl Johans församling, gör helgsmål i P1 de tre första lördagarna i advent kl.18.

Hur känns det att göra Helgsmån Ludvig?

Ludvig Lindelöf

Det känns alltid väldigt hedrande att få göra helgsmål i radio. Det är ett stort förtroende att få inleda människors helg med lite stillhet och förhoppningsvis något att tänka på. Samtidigt är det ett svårt program då man aldrig vet vem som lyssnar. Kanske är det någon som bänkar sig varje lördag, kanske är det någon som är på väg hem i bilen, kanske någon som skalar potatis till middagen.

Jag tror det är viktigt att vara ärlig och att låta de som lyssnar möta människa bakom rösten. Därför utgår jag ofta från mig själv och det som berör mig  när jag skriver texter och böner.

Lyssna på helgsmål

Till P1

Fakta om en Helgsmål

Helgsmål är en markering av arbetsveckans slut. En stunds stillhet inför helgen, en avstämning av veckan som gått. När klockorna ringde på lördagsaftonen signalerade de att arbetsveckan var slut och helgen stundade. En arbetsvecka som formades av Bibelns ord att människan ska arbeta sex dagar och vila den sjunde dagen - söndagen.

I forna tider hade helgsmål en särskild betydelse genom att den markerade sabbatens inträde. Sabbaten skulle hållas i helgd och det var strängt förbjudet att ägna sig åt söndagsarbete.

Text: sverigesradio.se

Lyssna på allhelgona

Redan idag kan du lyssna på Ingen hinner fram & Klassisk förmiddag med Halloween i P3. 1 november kl 8.30 kan du höra om Allhelgona-helgen i P4.

Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckström står i en trappa. Ljuset från ett fönster lyser upp från vänster.

Nyhet: Ingen hinner fram

Lyssna på Ludvig Lindelöf och Pontus Bäckströms pod om kyrka, tro, samhälle, populärkultur och kanske lite politik.

Advent & Jul

Välkommen till kyrkorna i Carl Johans pastorat!