Förändrade rutiner för ekonomiskt stöd

I Carl Johans församling finns fonder att söka, för dig som inte får pengarna att räcka till. Från 1 juli förändras öppettiderna för vår Öppna mottagning.

Nya öppettider från 1 juli 2019

Varje vecka finns diakonerna Gunnel Claesson och Mia Rydberg på plats i vår Öppna mottagning. Då kan du ansöka om ekonomiskt stöd, men det går också bra att boka tid till Samtalsmottagningen

Öppettider tom 20 juni

Måndagar, kl. 10 - 11:30

Onsdagar, kl. 10 - 11:30

Obs! Stängt 17 juni!

Öppettider från 1 juli

Onsdagar, kl. 10 - 11:30 i Carl Johans församlingshem

Sök ekonomiskt stöd inför sommaren

Det är många som har en skral ekonomi, där pengarna helt enkelt inte räcker till. Carl Johans församling har i uppdrag att fördela pengar till personer med ansträngd ekonomi, som bor inom församlingen. Pengarna finns i olika fonder och stiftelser, dit enskilda personer som gått före oss donerat och testamenterat pengar.

Ansök själv eller tipsa andra

Om du vill söka pengar, tveka inte att höra av dig! Kanske har du en vän eller känner någon som behöver ett extra tillskott för att klara vardagen? Tipsa gärna om den här möjligheten, ett extra bidrag kan göra stor skillnad.

Osäker på vilken församling du bor i?

Fyll i din adress på Sök församling, så får du svaret. Bor du i Carl Johans församling kan du kontakta oss. Bor du i andra delar av pastoratet, kontaktar du respektive församling för att göra ansökan där: Högsbo församling, Masthuggs församling, Oscar Fredriks församling

Rutiner för fondansökan

Från 1 september kommer du som vill ansöka om medel ur församlingens fonder kunna hämta blanketten direkt på församlingens hemsida. Det går också hämta den i receptionen eller hos någon av diakonerna i församlingshemmet, Carl Johans kyrkoplan 1. Pengarna delas sedan ut vid två tillfällen under året, då inkomna ansökningar samlas ihop. Det går endast att ansöka om ekonomisk hjälp två gånger per år.

Dessa förändringar för ansökan av ekonomiskt stöd genomförs för att få ett gemensamt arbetssätt med övriga församlingar i Carl Johans pastorat.

Fondansökan inför julen

Mellan den 1 september och 25 november kan du ansöka om ekonomiskt stöd inför jul. Om du beviljas medel betalas pengarna ut under första veckan i december.

Informationsdag om fondansökan

Vill du veta mer om hur du söker fonder hos oss eller har andra frågor kring ekonomi? 5 november, mellan kl. 12 - 18 arrangerar vi en informationsdag om detta. Mer information om innehållet kommer senare!

En diakon samtalar med en person utomhus.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också för kyrkans sociala arbete.

Samtalsmottagning

Du kanske skulle prata med någon? Något har hänt i livet; en plötslig sorg, en brusten relation eller en situation som du inte vet hur du ska hantera. Boka tid hos oss!