Solljus som glittrar på vågorna.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Lokala stödgruppen

Svenska kyrkan Burträsk-Lövånger har en krisberedskap på olika plan i samverkan med olika samhällsaktörer. I detta ingår den Lokala stödgruppen.

Den Lokala stödgruppen i Burträsk och Lövånger står under POSOM, kommunens krisberedskap. POSOM står för psykisk och social omsorg vid större olyckor och katastrofer.

POSOM-gruppen kallas ut av SOS Alarm och kan vid behov upprätta stödcentrum. Den lokala stödgruppen kallas in av POSOM när större kriser sker i vårt närområde.

Den lokala stödgrupp samordnas av anställd i kyrkan men består av anställda och ideella från närområdet med olika yrkeskompetenser i grunden. Gruppen kan förutom att bistå kommunen vid kris och katastrof även finnas som resurs vid svåra enskilda händelser där många i samhället berörs.

Det kan handla om att öppna upp en kyrka eller lokal samlingsplats i nära anslutning till en olycka eller svår händelse, erbjuda samtal, förtäring och stöd för de drabbade.

Sara Pettersson samordnar den lokala stödgruppen i Lövångers församling

Maria Ekstedt samordnar den lokala stödgruppen i Burträsk församling