Lau kyrka

Lau kyrka har en mycket säregen exteriör. Det är i dag en hallkyrka. Ett torn var antagligen planerat, men det kom aldrig till utförande. Istället finns en så kallad takryttare, en konstruktion, i det här fallet, klädd med kopparplåt placerad direkt på långhusets taknock. Men trots att de storstilade planerna gick om stöpet är detta en av Gotlands största landsortskyrkor och här finns också en av de pampigaste kyrkointeriörerna.

Kyrkan är stor, som redan nämnts en hallkyrka. Ett treskeppigt kyrkorum i såväl i det gamla långhuset, som i det senare tillbyggda koret. Kyrkorummet har åtta pelare som bär upp de tolv valven. Det här skapar rummets särskilda karaktär. Kolonnerna är utsmyckade med stiliserade blomstermotiv. På baspartierna finns olika figurer avbildade, bland annat en padda och en narr.

I den igenmurade tornbågen finns måleri från 1500-talet föreställande Kristus i en kombination av Yttersta domen och nådastol. På Kristi högra sida ses de saliga medan de förtappade störtas direkt ned i ett helvetesgap!

Bänkarna försvann 1960 när kyrkan restaurerades och mycket av den "nyare", alltså inredningen från 1500-talet och senare, togs då bort. Nu har de lösa stolarna kompletterats med några bänkrader.

Lau kyrka

Snabbt kommer du märka att akustiken är speciell – det är en efterklang på 12 sekunder. Ta en psalmbok och sjung lugnt och stilla en favoritpsalm, varför inte "Den blomstertid nu kommer" och det låter som en hel kör!

Krucifixet är stort, faktiskt ett av Nordens största och hänger på den norra väggen. Mycket vackert och skickligt snidade är gruppen vid "Herrens grav", Sepulcrum Domini. Här är uttrycket sorg, vilket förstärks i figurernas gester.

De vackra ljuskronorna i järn är medeltida. De i den östra delen är moderna och innehåller infravärme, vilket säkert är uppskattat på gudstjänster under vinterhalvåret.

Varför en så stor kyrka här i Lau? Jo, en tolkning har varit att pilgrimsleden till Trondheim från öster gick över Östersjön till Gotlands östra kust och Lau, därefter vidare till Visby med slutmål i Nidarosdomen i Trondheim där Sankt Olofs grav finns. Många besökte kyrkan och offrade säkert stora belopp för att de klarat eller hoppades klara seglatsen över Östersjön.

I altarskåpet står också Sankt Jacob som tredje person från höger med vandringsstav och en pilgrimssnäcka i hatten! Längst till vänster står en rödhårig man med en pengapåse i sin hand. Det är Judas Iskariot, mannen som förrådde Kristus. Det är mycket ovanligt att han avbildas.

I den så kallade Klockarporten i norr kan du se riktigt hemska otyg, men även Guds lamm – det är en skildring av den eviga kampen mellan det goda och onda!