Burs kyrka

Kyrkan är som så många av våra kyrkor, byggda under 1100-talet. Men det är framförallt de om- och tillbyggnader som görs under 12-och 1300-talets första hälft som gett kyrkan dess form.

Ett stort kor, typiskt för gotiken, ett lägre långhus, och ett högt torn med en märklig nisch, så ser det ut. På tornets utsida finns också inmurade bänkar för församlingen att sitta på.  Inne i kyrkan är det kanske det mycket vackert målade taket man  först lägger märke till. Det är målat på 1700-talet. Betydligt äldre är glasmålningarna som är från 1200-talet. Lite yngre är den stenbänk med vackert huggna gavlar. Altarskåpet är från 1400-talet.

Foto: Emil Stenhammar

Prästgården ligger alldeles intill. Det är en vacker välbevarad 1800-tals miljö, med mangårdsbyggnad, ladugårdar, murar och trädgård.