Verksamhetsidé
Förskolan ska vara en välkomnande, social, demokratisk, kulturell och lärande mötesplats för barnen, deras familjer och personal. I centrum för vår verksamhet står barnen, och pedagogernas främsta uppdrag är att planera och arbeta för barnens bästa. Förskolan ska vara ett komplement till hemmet och bilda en helhet mellan omsorg, fostran och lärande. Barnen ska under sin tid på förskolan uppleva trygghet, bekräftelse och glädje. För att verksamheten ska vara rolig, trygg och lärorik så är det viktigt att barnen känner tilltro till pedagogerna i verksamheten. De ska känna sig bekräftade och sedda under dagen och det ska finnas en trygg famn att komma till när det behövs.
Det kompetenta barnet
Vår syn på barn är att de är kompetenta, tänkande och unika människor med ett eget värde. Barnet upptäcker och utforskar sin omvärld med stöd från med forskande vuxna. Vi vill se ett barn med frågor som ivrigt vill förstå och som aktivt skapa sin egen kunskap. Detta kräver att vi pedagoger är aktivt nyfikna på barnens funderingar och arbetar vidare med barnens lust till lek och lärande. Barnet kan mycket redan från början bara vi ser och ger möjlighet till det.
Utforskande arbetssätt
Vi vill skapa en förskola som utgår från och tar ansvar för att möta barnens perspektiv, tankar, ifrågasättande, teorier och upplevelser med omsorg och utmaningar. Vi arbetar med lärandet som en pågående process. Barnen får möjlighet att undersöka och utforska sin omvärld i samspel med andra och får prova sina egna teorier. I ett utforskande arbetssätt ges barnen utrymme att växa som individer och stärka sin självkänsla samt ger dem ett lekfullt utrymme att utvecklas och växa i sin takt.
Pedagogisk dokumentation
Ett av våra verktyg är pedagogisk dokumentation där observation, dokumentation och analys skapar en helhet. Vi pedagoger vill genom dokumentationen bättre förstå och lära känna barnen. Vi vill synliggöra varje barns kompetenser och kunna se grupprocesser. Barnen ska få reflektera, minnas och få syn på sitt egen lärprocess. Barnen bjuds in till att delta i olika former av planering och utvärdering av verksamheten. Vi ger barnen möjlighet att själva dokumentera deras lärprocesser.
Lekens betydelse
Vi inriktar oss särskilt på att uppmuntra och utmana barnens lek eftersom det i leken ingår många viktiga delar såsom kommunikation, språk, turtagning, fantasi och koncentration mm. I leken bearbetar barnen också känslor, upplevelser och erfarenheter. Vi ger barnen utrymme för kreativ lek både inomhus och utomhus.
Vi anser att leken ska ha en central roll där barn ska kunna följa sina intressen och göra sina egna val då det bidrar till deras utveckling och medför tillfredsställelse och ett engagemang i leken.
Pedagogisk miljö
Vi erbjuder en inbjudande miljö där alla oavsett ålder, kön och etnicitet känner sig välkomna. Barnen utmanas genom roliga lärmiljöer och material som passar det enskilda barnet. Miljön inspirerar till skapande, experimenterande lek och lärande. Miljön är öppen, inbjudande och innehållsrik för att väcka barnens nyfikenhet till att kunna argumentera, kommunicera och känna sig delaktiga i verksamheten.
Vi ser vår inne- och utemiljö som en helhet där båda bidrar till barns undersökande och lärande på olika sätt. Det är barnens intressen, tankar och erfarenheter som styr verksamhetens innehåll och utformningen av våra miljöer. Vi har en miljö som är föränderlig och som speglar barnens intresse. Barnen ska kunna få möjlighet att ta egna initiativ till vilken miljö de ska vistas i.
Etik och livsfrågor
Vi har ett samarbete med Burlövs församling. Vi vill skapa utrymme till tankar och funderingar kring livsfrågor, etiska dilemman i vardagen och globala frågor. För oss är det viktigt att barn får ge uttryck för saker som fascinerar dem, att man i enlighet med det utforskande barnet tar deras funderingar om livet på allvar och att man som barn blir inspirerad till nyfikenhet och förundran över existentiella och andliga frågor. Vi vill även bejaka mångfald, det är viktigt för oss att barnen kan leva sig in i hur andra människor kan ha det och därmed få perspektiv på sig själv och den egna kulturen.
Vi följer förskolans styrdokument Läroplan för förskola Lpfö 18.