Dop

Några droppar vatten. Enkelt och samtidigt en del av det oändliga kretsloppet. Dopets vatten är ett tecken på att vi är älskade av Gud.

Dop kan ske i vilken ålder som helst. Många döps som barn, under det första året i livet. Det är en stor händelse att få barn. Glädje, förundran och tacksamhet över barnet blandas med undran och oro i ansvaret som förälder. Så här beskrivs det i en av våra doppsalmer

Så här uttrycks det i en av våra psalmer 383:1

Med vår glädje över livets under
och ett nyfött barn i våra händer
kommer vi till dig som gav oss livet.

Med vår bävan inför okänd framtid
lägger vi vårt barn i dina händer.
Det som sker i dopet gör oss trygga.

Dopet är en stor och viktig handling, samtidigt som det är enkelt och naturligt. Det kan ske i en liten krets med de allra närmaste lika väl som med många släktingar och vänner närvarande.

Dopets centrala symboler rymmer livets oändlighet: Ljuset som lyser i mörkret och det livgivande vattnet. Dopet tydliggör att varje människa är älskad av Gud och att Gud lovar att vara nära i allt som sker.

Det kan ge ett hopp för framtiden, även i livets  svåra perioder. Den som döpts blir medlem i Svenska kyrkan. . Det är också möjligt att anmäla att ett barn ska antecknas som medlem i Svenska kyrkan i väntan på dop. Hör av er till oss, för att få mer information eller för att boka in en tid för dop.

Boka tid för dop
I Burlövs församling är det dopgudstjänst nästan varje helg, lördagar kl. 13 eller 15 och vissa söndagar kl. 13 eller 13.30. Dop kan också ske vid andra tillfällen.

Inför dopet hör den präst som ska döpa av sig, där det finns tid för frågor, samtal om dopgudstjänsten mm.

Bara några droppar vatten

Så går ett dop till

Var och när?

Burlövs församling erbjuder möjlighet till dop de flesta lördagar eller söndagar