Lyssna

Nyhet / Publicerad 11 september 2018 / Ändrad 21 september 2018

Ansök, du har inget att förlora.

För lite mer än ett år sedan sökte jag runt på olika volontärarbeten. Jag läste då två kurser på högskolan. Och kände att jag ville få lite mer erfarenheter om världen, innan jag bestämde, vilket jobb jag ville utbilda mig inom. När jag sökte runt på nätet hittade jag Ung i den världsvida kyrkan. Efter att ha läst de mesta på hemsidan, visste jag att detta skulle bli en resa för livet. Jag började följa @ungivarldsvida på instagram och efter ett halvår när ansökningsperioden öppnade, bestämde jag mig att jag ville vara en del av programmet.

Jag började direkt fylla i ansökningsblanketter (på www.svenskakyrkan.se), fixade fram ett rekommendationsbrev från min församling och skrev ett personligt brev. Efter ett tag fick jag ett mail från Marie Körner som är Lunds stifts kontaktperson för Ung i den världsvida kyrkan. Jag blev då inbjuden till att komma på en intervju på stiftskansliet i Lund.

Dagen kom och jag tog tåget ner till Lund. Med en spänd förväntan satt jag i väntrummet. Tankarna snurrade runt, om vad jag hade gett mig in på. I mitt huvud hörde jag min pappas röst säga " Du förlorar inget på att söka, även fast du inte kommer med, får du en erfarenhet mer i livet."

Intervjun var klar på en timme. Och jag var tillbaka på tåget mot Bromölla. Under de kommande veckorna analyserade jag min intervju. Hade jag fått med det viktiga? Kunde jag ha uttryckt mig annorlunda? Hade det gått fram hur mycket jag ville detta?

En kväll ringde plötsligt min telefon. Det var Marie från stiftskansliet. Hon erbjöd mig en plats i utbytet Ung i den världsvida kyrkan. Och nu undrade hon om jag ville acceptera erbjudandet. Det ända som gick genom mitt huvud var, är detta verkligen sant, kom jag med? Varför skulle jag tack nej till platsen. Jag vet att jag svarade att jag självklart ville ha platsen och sedan minns jag inte så mycket mer, än att hon nämnde Tanzania.

Så gick det till när jag blev tillfrågad att representera Lunds stift i Ung i den världsvida kyrkan. Det känns fortfarande lite overkligt.

Om du är
- mellan 18 och 30 år,
- är eller ha varit aktiv i Svenska kyrkan och
- har ett intresserad för internationella frågor

Varför inte söka till programmet nästa år. För att ta del av ditt livs största äventyr.

Tills jag skriver igen/
Alicia Brodin