Socialdemokraterna

Här berättar en företrädare för Socialdemokraterna i Bromma om vilka områden de anser vara prioriterade de kommande fyra åren.

Victor Heinonen, Socialdemokraterna

1) Vilka är era tre viktigaste frågor?

På ett övergripande plan vill vi att Svenska kyrkan fortsatt ska utvecklas till en öppen, demokratisk och solidarisk folkkyrka med plats för alla och där det lokala församlingslivets närvaro i hela landet säkras.

De direkta valen ska bevaras för att garantera ett demokratiskt medlemsinflytande. Oavsett vilken relation man har till kyrkan som tillhörig, ska man kunna delta på lika villkor och ha samma rätt till demokratiskt inflytande.

Svenska kyrkan ska verka i samhället och får inte sluta sig inåt utan vara en kraft i sin omvärld..

2. Vad vill din nomineringsgrupp åstadkomma i kyrkopolitiken på lokal nivå?

För att vi som församling ska spela en roll för de som bor och verkar i Bromma, behövs ett arbete för mångfald och inkluderande av allas olikheter.

Vi ska vara bra på vårt uppdrag som kyrka. Vi vill värna om församlingsarbetet och människors vilja till engagemang genom att skapa nya mötesplatser och mötesformer, och även nå nya grupper.

Vi vill vara en god arbetsgivare med utvecklingsmöjligheter och bra arbetsmiljö för både anställda, förtroendevalda och volontärer.

3. Vilken är Bromma församlings främsta utmaning de närmaste fyra åren?

Vi måste få i gång vår verksamhet igen och fylla våra fina, nyrenoverade lokaler och kyrkor med meningsfulla och relevanta aktiviteter. Vi står bakom de målprioriteringar församlingen ska arbeta med under de närmaste åren som satsningen på konfirmander, barn och ungdomar och att göra oss synliga för Brommaborna. I tider av oro behövs ett hoppfullt budskap och en framtidstro.

4. På vilket sätt tycker din nomineringsgrupp att Bromma församling gör eller kan göra skillnad?

Bromma församling kan bli ett gott exempel för andra församlingar genom att vara den mest folkkyrkliga och miljömedvetna församlingen i landet. Att finnas till och stå upp för varandra ska återspeglas i det diakonala arbetet och i det internationella arbetet.

Socialdemokraternas kandidater till kyrkovalet i Bromma

1. Victor Heinonen

Bromma

14. Milla Järvelin