Foto: Bromma församling

Pilgrimsvandra med oss 2024

Bryt vardagens mönster, träffa människor du kanske inte skulle möta i vanliga livet och aktivera kropp och själ.

Vad är en pilgrim?

Ordet pilgrim kommer från latinets peregrinus, som betyder främling. Pilgrimen ger sig av mot det okända, ibland som främling, och pilgrimer finns i de flesta kulturer och religioner.

Tidigare har man främst vandrat till olika heliga platser, som Jerusalem eller Santiago de Compostela. I vår tid har vandringen förändrats och fokus ligger mer på själva vandringen än målet.

Varför pilgrimsvandra?

Att göra en pilgrimsvandring innebär att man bryter upp från vardagens mönster, det som är vant och tryggt, och ger sig ut på en vandring. Man möter människor man inte skulle möta i det vanliga livet, och både själen  och kroppen aktiveras. Vandringen blir i sig en andlig resa, en både yttre och inre resa där du kan få perspektiv på ditt liv med mötet med naturen och dina medvandrare.

Varmt välkommen att vandra med oss i Bromma församling!

Adelsö vandringsled 1 maj 2024

En vandring i vårtid från Adelsö till Sättras naturreservat. Mer information om tider och samlingsplast kommer senare

Pilgrimsresa till Bornholm

I augusti 2024 pilgrimsvandrar vi på Bornholm. Det blir en vandring med spektakulära vyer längs kusten. Vill du följa med på resan, som sträcker sig mellan 12 och 16 augusti, anmäl dig nu. Antalet platser är begränsat. Sista anmälningsdag: 19 april.

Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandring. I kalendariet hittar du aktuella vandringar.