Närbild på Klemetz Matsson

Välkommen Klemens Matsson!

Nyanställd socionom på Samtalsakuten, Svenska kyrkan i Borlänge.

Jag är uppväxt och har levt här i Borlänge, har bott och bor i Falun sedan två år. En känsla av att ha två hem, jag menar Borlänge är ju hemma, men Falun är också hemma. Jag ”kan sta´n”, det kan vara en tillgång. Samtidigt förändras och utvecklas både jag och Borlänge…

Det är nytt för mej att arbeta inom kyrkan. Jag har en nyfikenhet på kyrkan – det är något i väggarna och atmosfären. Det känns spännande.

Jag såg att Svenska kyrkan i Borlänge sökte en socionom. Jag är ju socionom och såg att den inriktning som Samtalsakuten har är bra! Stödsamtal i det som kallas ”friska livskriser”. Det är samtal, utan journaler, och livskriser drabbas alla vi människor av mer eller mindre. Då känns det bra att finnas där, att kunna bidra med kompetens, att vara ett stöd.

Jag kommer även att vara med i diakonteamet där jag kan bidra med min ingång, mitt perspektiv.

Tre snabba om Klemens:
Är musiker – rappare närmare bestämt.
Äger ingen smartphone.
Föredrar snabbkaffe.