Kollage med porträttbilder på fyra män.

Vi sitter i kyrkorådet

Kyrkorådet är pastoratets styrelse. Vilka sitter där?

Kyrkorådet är pastoratets styrelse. Lite som en regering. De stora, principiella besluten fattas av kyrkofullmäktige. Lite som i en riksdag. Men det är kyrkorådet som förbereder ärendena inför fullmäktiges beslut, och som styr pastoratet mer löpande.

Kyrkorådet består av kyrkoherden samt elva ledamöter och sex ersättare som väljs av kyrkofullmäktige.

Innevarande mandatperiod har Arbetarpartiet Socialdemokraterna (S) fem ordinarie ledamöter i kyrkorådet. Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) och Borgerligt alternativ (BorgA) har vardera två ledamöter, medan Frimodig kyrka (FK) och Sverigedemokraterna (SD) har en ordinarie ledamot var.

Roger Olsson, Arbetarpartiet Socialdemokraterna, är kyrkorådets ordförande. Roger är aktiv i kyrkopolitiken på alla nivåer. Han sitter i kyrkomötet på riksnivå, i stiftsfullmäktige på regional nivå och i kyrkorådet lokalt i Borås. Men Rogers engagemang började i gudstjänsten.

– Jag gick med i en gudstjänstgrupp i Sjöbo kyrka när vi flyttade till Borås, berättar han. Jag blev kyrkvärd och har också fått venia, alltså tillstånd för en lekman att predika i kyrkan.

Medelålders man med kyrka i bakgrunden.
Roger Olsson är ordförande i kyrkorådet. Foto: David Ottvall

Trots alla politiska uppdrag, var det inte självklart för Roger att ge sig in i kyrkopolitiken.

– Jag svarade motvilligt ja, när jag blev tillfrågad om att ställa upp i kyrkovalet. Vi har olika kompetenser och erfarenheter i kyrkorådet. Det tycker jag är bra, att olika perspektiv blir representerade. Vi är inte alla stöpta i samma form.

Roger uppskattar särskilt att Borås pastorat satsar på den diakonala verksamheten.

– Diakonin är viktig, konstaterar han. Den syns inte så mycket, men är betydelsefull för att kyrkan ska bli relevant i samhället.

Per Jonas Carlsson, Frimodig kyrka, är inne på sin andra mandatperiod i kyrkorådet. Han är också aktiv som gudstjänstvärd i Caroli kyrka.

– Jag hoppas att jag på något sätt kan bidra till att sprida Kristi rike på jorden, säger han.

Man sitter i fåtölj. Bokhyllor i bakgrunden.
Per Jonas Carlsson är även gudstjänstvärd i Caroli kyrka. Foto: David Ottvall

Per Jonas konstaterar att Svenska kyrkan har stora tillgångar, och framhåller att resurserna ska användas till att stödja det som är kyrkans grunduppgift.

– För mig handlar det inte om politik, säger han.

Per Jonas uppskattar att kyrkoordningen finns som styrdokument, och att den tydligt definierar syftet med allt kyrkan gör.

– Annars finns det kanske en tendens att göra verksamhet för verksamhetens skull. Men syftet med alltihop är att människor ska komma till tro. Jag ser det som min uppgift i kyrkorådet att hålla ett vakande öga på det.

Tomas Springer, Borgerligt alternativ, är vice ordförande i kyrkorådet i Borås.

– En kollega på jobbet frågade om jag ville ställa upp i kyrkovalet, berättar han. Jag kunde inte mycket om kyrkan från början. Jag är en vanlig församlingsmedlem som går i kyrkan då och då. Det har varit väldigt intressant att lära sig mer.

Porträttbild på man framför kyrka.
Tomas Springer är förste vice ordförande i kyrkorådet. Foto: David Ottvall

Tomas upplever att det finns en stor öppenhet och vilja att dela med sig av kunskaper i kyrkorådet. Han konstaterar också att det handlar om stora pengar och att kyrkans intäkter minskar efter hand.

– Jag tycker att kyrkoherden och ledningen gör ett bra jobb, säger han. När resurserna minskar blir det extra viktigt att fokusera på rätt saker.

Tomas värnar särskilt om kyrkorummet.

– Jag minns ett förslag från förra kyrkoherden, om att flytta in andra verksamheter i kyrkan. Jag tycker att man ska vara rädd om kyrkorummet. Och det förslaget föll.

Andreas Paulsson, Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, började tidigt med kyrkopolitik.

– Jag var engagerad i Kyrkans unga, berättar han. Det fanns ett hus som vi ungdomar ville ha pengar till att renovera. Jag insåg då att det var genom kyrkorådet vi kunde påverka.

Andreas kommer speciellt ihåg ett långdraget ärende om en soffa som skulle köpas in.

Porträttbild på medelålders man framför bokhylla.
Andreas Paulsson är andre vice ordförande i kyrkorådet. Foto: David Ottvall

– Det ärendet återkom under lång tid. Nu detaljstyr kyrkorådet inte längre på det viset, konstaterar han. Och jag har fått större förtroende för tjänstemännen genom åren; att de gör bra bedömningar och ser vad som behövs i verksamheten.

Kyrkan har en lokalförsörjningsplan som sträcker sig 50 år framåt i tiden.

– Hur tänker man 50 år framåt? funderar Andreas. Det är sådant som gör det roligt att sitta i kyrkorådet. Man får vara med och diskutera stora frågor.

Andreas är uppvuxen i Brämhult, där han var med i kyrkans barnkör och tillbringade många timmar med kompisar på ungdomsgården. Han känner sig hemma i kyrkan.

– Att vara kristen handlar om att se människan, att se varandra och ha omsorg om varandra. Det är kyrkan för mig.