Askgravplatser på S:t Ansgars griftegård
Foto: Maria Andersson

Gravsättning

I Sverige måste alla gravsättas, det fastslås av begravningslagen. Gravsättning kan ske på olika sätt och i Borås erbjuds flera olika alternativ.

Vid gravsättning av kista eller askurna deltar oftast bara de närmaste anhöriga men man kan också göra det till en större samling. Även vid gravsättning i askgravlund är anhöriga välkomna att vara med medan kyrkogårdsförvaltningen tar hand om gravsättningen i en minneslund.

Stoftet efter den döda måste enligt lag kremeras eller gravsättas senast en månad efter dödsfallet. Om kroppen kremeras ska askan gravsättas inom ett år efter kremation. Tänk noga igenom valet av gravplats eftersom det krävs särskilda skäl att flytta en aska eller ett stoft.

Om gravsättning skall ske på annan plats än begravningsplats, t ex spridning över vatten, skall tillstånd sökas hos länsstyrelsen i det län där det är meningen att gravsättningen skall ske. Det går också att gravsätta på annan ort och kostnaden ingår i begravningsavgiften. Eventuella transportkostnader betalas dock av dödsboet.

För många människor är det också viktigt med en viss typ av gravsten, välj då en gravplats där det får lov att vara den typen av gravsten.

För att boka tid för gravplatsvisning kontakta begravningsexpeditionen, 033- 179405. Här får du även hjälp att boka tid för gravsättning.

Här finns möjligheten att ladda ner vår beställningsblankett för bokning av begravning, kremation och gravsättning.

Några av gravplatserna som erbjuds i Borås är förenade med en avgift, se mer information i prislistan för 2024.

Att välja gravplats

På begravningsplatserna i Borås finns flera olika alternativ av gravplatser att välja på. Kanske har den avlidne egna önskemål om val av gravplats?

Begravningsplatser

I Borås har vi fem begravningsplatser av olika karaktär. Pastoratsbor har möjlighet att fritt välja mellan dessa. De flesta gravsättningar sker i dag på S:t Sigfrids griftegård.

Vem bestämmer över graven?

Att vara gravrättsinnehavare innebär både rättigheter och skyldigheter, men vilka bestämmelser gäller egentligen?

Begravningsavgift

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten och avgiften betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst, oavsett religion.

Gravskötsel

En välskött begravningsplats skapar ro och ger tillfälle till eftertanke. Skötseln av en enskild gravplats, upplåten med gravrätt, bekostas inte av begravnings- eller kyrkoavgift utan det är gravrättsinnehavaren som ansvarar för att gravplatsen sköts.

Gravsten och gravstenssäkerhet

Nedan kan du läsa om vad som gäller angående val av gravsten och montering på Borås olika begravningsplatser.

BEGRAVNINGSEXPEDITION

Begravningsexpedition