Pingstfest.
Foto: Malin Wrigstad/IKON

Ekumeniska böneveckan

Ekumeniska böneveckan infaller varje år 18-25 januari. Böneveckan uppmärksammas här i Borås under vecka 3, med start 13 januari.

Böneveckan för kristen enhet är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder.

Materialet för Böneveckan för kristen enhet 2020 har utarbetats av en ekumenisk grupp på Malta. Detta präglar utformningen av innehållet som är en uppmaning att visa gästfrihet för människor på flykt utifrån den verklighet som Malta lever i med många båtflyktingar som kommer över Medelhavet. Temat är hämtat från Apostlagärningarna 28:2 då Paulus led skeppsbrott på Malta. Sveriges kristna råd översätter och bearbetar det internationella grundmaterialet som har arbetats fram av Kyrkornas världsråd och Vatikanen.

Läs mer om den ekumeniska böneveckan.

Program för den ekumeniska böneveckan 13-19 januari i Borås

Bön varje kväll kl. 18:00. Arrangör: BER, Borås Ekumeniska Råd.

Måndag: Korskyrkan, Bohusgatan 2
Tisdag: Immanuelskyrkan, Sturegatan 45
Onsdag: Pingstkyrkan, Kungsgatan 58
Torsdag: Frälsningsarmén, Café Källan, Torggatan 15
Fredag: Lutherska Missionskyrkan, Kungsgatan 21-23
Lördag: Gustav Adolfs kyrka, Gustav Adolfsgatan
Söndag: Borås Kristna Center, Albanoliden 1.

Välkommen!