Foto: Kristina Strand Larsson /Ikon

Dop

Här kan du läsa mer om dop och om hur det går till i Bokenäsets församling.

Barn, unga och vuxna är alla lika välkomna att döpas.

Vill ni att ert barn skall döpas i Bokenäsets församling?
Kontakta pastorsexpeditionen på vardagar kl 10-12 tel. 0522 - 506450 med förslag på lämplig söndag för dop. Ha gärna flera alternativa datum när ni hör av er eftersom alla söndagar inte är lika lämpliga för dop.
Det enda krav som ställs är att båda vårdnadshavarna – om det finns två – ger sitt medgivande till att barnet döps. Och vid dopet uttrycker du som vårdnadshavare en vilja att barnet döps.

Medlem
I och med dopet blir du medlem i Svenska kyrkan. Föräldrar som inte låter döpa sina barn kan ändå meddela till pastorsexpeditionen att barnet skall tillhöra Svenska kyrkan i väntan på dop. Då står barnet som medlem i väntan på dop fram till sin artonårsdag.

Söndag
I dopet blir man en del av Guds familj och den kristna gemenskapen. För att församlingen skall ges tillfälle att välkomna den nya medlemmen sker dopet i samband med söndagens (eller helgdagens) gudstjänst i kyrkan.

Fadder
Ett barn som döps kan ha faddrar. Dessa är särskilt ansvariga att påminna om dopdagen samt att vara förebedjare och förebilder för barnet. Fadder kan bara en som är döpt vara.

Dopsamtal
När dopet är bokat träffas föräldrar och präst för ett enkelt dopsamtal. Då pratar ni om dopet, både om vad det innebär och om praktiska saker. Om ni inte berättade om era önskemål om plats för dopet redan när ni bokade dopet, så prata med prästen om ditt önskemål.

Musik
Församlingens kantor spelar psalmer i anslutning till själva dopet. (Här kan ni komma med önskemål.) Vill ni ha en egen sångare eller musiker utöver församlingens kantor måste detta samordnas med kantorn i god tid. Ni behöver också komma överens med den musikern om kostnaden och stå för den själva.

Pris
Dopet är kostnadsfritt. Den enda kostnad som tillkommer är hyra av församlingshemmet se nedan.

Församlingshem
Det finns möjlighet att hyra församlingshem i Bokenäs, Högås och Skredsvik för efterföljande dopfest. Priset är 300 kronor för medlemmar i Bokenäsets församling och 600 kronor för övriga.

Ni kan läsa mer om församlingshemmen på hemsidan. Dessa bokas på expeditionen vardagar kl. 10 – 12,  telefon: 0522-506450.

Är du vuxen och vill bli döpt?
Då kan du kontakta någon av församlingens präster för att komma överens om hur dopet skall gå till.

En bebis i dopklänning vilar i någons famn.

GDPR- Om ditt barn ska döpas hos oss

Information om hur Bokenäsets församling behandlar dina personuppgifter om ditt barn ska döpas hos oss

En kvinna häller vatten i en dopfunt från en silvrig kanna.

GDPR- Om du ska döpas hos oss

Information om hur Bokenäsets församling behandlar dina personuppgifter om du ska döpas hos oss