Vinter på Lundagårds kyrkogård.
Foto: Andreas Nygren

Vintertid på kyrkogårdarna

Nyhet Publicerad Ändrad

Det vita gnistrande vackra snötäcket som bäddar in våra kyrkogårdar i ett mjukt skimmer väcker också en del frågor och åsikter för våra besökare. Här redogör vi för vilka insatser kyrkan gör och inte gör, varför, och vilken hjälp du som besökare kan få. Du får också upplysande tips om gravljus.

Under vintersäsongen på kyrkogårdarna snöröjs alla gångar fram till Trettondedag jul eftersom kyrkogårdarna har som flest besök fram till dess. Efter det snöröjs endast huvudgångarna. Till huvudgångar räknas de bredare gångarna på kyrkogårdarna.

Vid begravning skottas det givetvis fram till graven. Men i övrigt skottar kyrkogårdspersonalen inte fram till gravstenarna och efter Trettonhelgen alltså inte heller de mindre gångarna. Anledningarna är flera:

1. Varje skottad gång på kyrkogården blir slaskig vid töväder och hal när det fryser på igen, och det är omöjligt att hålla säkert sandat varje dag överallt hela vintern. Även där det är sandat – gå försiktigt.
  2. Ett annat skäl till att det inte skottas ända fram till alla gravar är att det blir svåra frostskador på gräsmattorna, och stora ytor som måste sås om varje år. Det är både kostsamt och tidskrävande.
  3. Många gravar står orörda under vintern och då får snötäcket skydda och bädda in platsen vackert istället.

Du som besökare får givetvis gärna ta med en spade och skotta själv sista biten till den grav du ska besöka vintertid. Är du äldre eller har funktionsvariationer som gör att du inte kan skotta själv hjälper personalen gärna till. Ring innan och meddela vilken kyrkogård och grav det gäller, och när du planerar att komma, tfn: 0921-775 30.

Vilka ljus får användas?

Att tända ljus på gravarna är en fin tradition som lyser upp vackert i vintermörkret. På kyrkogårdarna i Boden, Harads och Gunnarsbyn gäller följande:

Enskilda gravar: Här får du använda vilka ljus och prydnader du vill inom blomlådans kanter. Har du inget skötselavtal ansvarar du själv för att ta bort använda ljus. De ska sorteras som brännbart. Använder du batteriljus, ta hem förbrukade batterier och lämna till återvinningen.

Askgravlund och minneslund: Här får du tända de ljus som passar i ljusbäraren samt vanliga värmeljus. Inte marschaller.

Columbariet: Här får inga gravljus och absolut inte marschaller användas, endast anvisad ljusbärare.

Text: Anna Bergström

Artikeln är hämtad ur Svenska kyrkan Bodens tidning Kyrkfönstrets julnummer. Utgivning 11 december 2020.