Kaffepanna vid en öppen eld i skogen.
Foto: Anna Bergström

Sorgearbete i coronatider

Begravning och sorg måste vi ta oss igenom, oavsett coronatider och restriktioner. Situationen under 2020 har skapat stor frustration, men också nya lösningar och möjligheter.

Livesända begravningar, begravningsgudstjänst utomhus och okonventionella minnesstunder är bara några exempel på vad som kantat begravningsåret 2020. Situationen gjordes än mer komplex när anhöriga inte fick vara med vid den sjukes sida. Avsked fick i bästa fall tas via digital teknik med främmande sjukvårdspersonal som länk. Då det även var oklart hur sjukdomen smittade efter döden, fick inte visningar av covid-smittade ske som förut. Restriktioner om antal personer som fick närvara i kyrka och på minnesstund påverkade många i den fortsatta processen.

Kyrkans roll

- Allt detta innebar att sorgearbetet startade med frustration istället för kärlek för många, konstaterar Lennart Åström, präst i Svenska kyrkan i Boden.
Hans första möte med sorgehuset färgades ofta av besvikelser.
- Då gäller det att hitta sorgens objekt, och få de anhöriga att börja återge livsberättelsen, berättar Lennart Åström.

För kyrkogårds- och kyrkopersonalen har arbetet anpassats till gällande rekommendationer och säker hantering.
- Kistor med avlidna i covid är märkta med en droppsymbol. Det gör i praktiken ingen skillnad för oss som arbetar i kyrkan eftersom eventuell smitta då finns i kistan och inte utanför, förklarar Carl-Sören Edfast, ansvarig för kyrkogårdspersonalen.

Begravningsbyråerna

Fonus, Bodens Begravningsbyrå och Lule älvdals Begravningsbyrå ställdes inför nya arbetssituationer med skyddsutrustning från topp till tå vid all hantering avlidna i covid-19.
- Det var en mycket märklig känsla när vi kom in på äldreboenden och skulle hämta en avliden och vi var mycket mer rustade än personalen som jobbade där, säger Lotta Vesterberg, Fonus.

Det inledande mötet med begravningsbyrån har många anhöriga fortfarande velat ha fysiskt, men fler långväga och ett större antal familjemedlemmar har deltagit via telefon eller dator.

Nya lösningar

Parallellt med frustration och besvikelser över begränsningar har nya idéer vuxit fram. Några exempel på lösningar är:

• Livesänd begravning via zoom.
  • Spara minnesstunden till senare.
  • Direktkremation,”akt över urna” eller vänta med avskedet till urnsättningen som ska ske inom ett år.
  • Låta flera grupper ta ett eget avsked vid kista eller urna efter varandra i kyrkan.
  • Begravning utomhus.

Sammanfattningsvis är budskapet från både kyrka och begravningsbyrå: De anhöriga äger avskedet. Döden har kommit närmare oss alla under det gångna året och fler vågar prata öppet om den. Våga ta avskedet, möta sorgen och minnas, hur ni än gör det.

Kistan vid begravning i Edefors kyrka.
I coronatider har förutsättningarna för begravning förändrats. Nya alternativa lösningar till ett sista avsked har fötts. Foto: Anna Bergström

Så gjorde vi

Några röster som berättar hur de valde att göra:

”Först till kvarn”

”För oss var det inte så stor risk att det skulle bli för många eftersom det var många äldre som stannade hemma pga. att de var riskgrupp. Vi lät alla som ville komma och sa att vi stänger dörren om vi når maxantalet. Efteråt åkte vi hem med den närmaste familjen och några få som hade åkt långt, eftersom vi inte fick ha minnesstund i församlingshemmet. För egen del tyckte jag att det var lite av en lättnad att inte behöva ha en stor samling efteråt.”

Livesänd begravning

”Vi har stor släkt och en tradition med stora begravningar. Det var skönt när vi tog beslutet att inte börja välja ut vilka som skulle få komma. Vi var bara den allra närmaste familjen i kyrkan och livesände via zoom. Det var fint att långväga släkt och vänner, även i södra Sverige och utomlands, kunde dela stunden med oss. Vi har pratat om att ha en stor släktträff längre fram istället.”

Varm choklad och grillkorv

”Efter begravningen åkte vi till skogen till en plats där farfar tyckte om att vara. Vi tog med varm choklad och grillade korv, precis som farfar tyckte om. Vi spelade hans favoritmusik, skrattade och grät och hade mysigt tillsammans. Det var fint och var nog mer som han hade velat ha det än med en massa folk.”

Egen minnesstund

”Jag och en god vän valde att avstå våra platser till den allra närmaste familjen och ha en egen minnesstund efter begravningen. Vi köpte med oss fika som vi vet att hon som gått bort gillade, och så satt vi tillsammans bara vi två och pratade gamla minnen. Det kändes riktigt fint.”

Text & foto: Anna Bergström

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.