Någon spritar händerna i kyrkan.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Nya restriktioner för allmänna sammankomster

Nyhet Publicerad Ändrad

Från och med den 12 januari har gudstjänster och musikkonserter i Svenska kyrkan Boden begränsat antal deltagare till 50 personer. I mindre lokaler kan antalet vara ännu lägre. Inget vaccinationspass behövs.

Med anledningen av ökade smittspridningen av covid-19 i Sverige har Folkhälsomyndigheten skärpt restriktionerna, och det påverkar naturligtvis kyrkans verksamhet här i Boden.

Här kan du läsa vad som gäller i stora drag, men kontrollera alltid varje arrangemang i kalendern här på hemsidan eller i appen Kyrkguiden.

GUDSTJÄNSTER

För gudstjänster gäller max 50 deltagare. I mindre kyrkor kan antalet vara färre för att säkerställa avstånd mellan sällskap. Inget vaccinationspass behövs.

KONSERTER

Även musikkonserter har max 50 deltagare. I mindre kyrkor kan antalet vara färre för att säkerställa avstånd mellan sällskap. Inget vaccinationspass behövs.

VIGSLAR, begravningar OCH DOP

Dop och kyrkliga vigslar och begravningar är gudstjänster. Du behöver inte visa vaccinationspass. Antalet deltagare är begränsat.

FOLKHÄLSOMYNDIGHETENS FÖRESKRIFTER OCH ALLMÄNNA RÅD

Gäller från den 12 januari 2022.

Begränsningar vid arrangemang inomhus

Vid arrangemang på fler än 20 deltagare tillåts enbart sittande deltagare och deltagarna ska delas upp i sällskap på maximalt 8 personer. Det ska också vara minst 1 meter mellan sällskapen. Undantag finns för religiösa ceremonier där stående deltagare tillåts. För arrangemang med fler än 50 deltagare krävs vaccinationsbevis i tillägg till övrig reglering.

Folkhälsomyndighetens allmänna råd gäller fortfarande. Så kom ihåg:

• Stanna hemma vid symtom
  • Tvätta händerna ofta och noggrant