Författare Lennart Oinas.

Möt Bodenförfattaren Lennart Oinas

Nyhet Publicerad Ändrad

Många av Kyrkfönstrets läsare går kanske och när på en författardröm. Vi har träffat Lennart Oinas, Bodenförfattaren som bokdebuterade i mogen ålder.

Minnesgoda läsare kanske minns Lennart Oinas från Kyrkfönstret sedan tidigare då han vann vår novelltävling 2008. Men vad har hänt sedan dess och vad gör han nu?

Född och uppvuxen i Boden är han som pensionerad gymnasielärare i engelska och svenska tillbaka i Boden. Delvis. På sommaren ser man honom cyklandes från lägenheten i centrala Boden till sommarstugan i Råbäcken. Och på vintern finns han i sin älskade bungalow i Thailand. Ett spännande land med en intressant kultur och religion. Yrkeslivet tog honom till Piteå och Strömbackaskolan för en lång lärargärning.
– Att få diskutera litteratur med gymnasieungdomar var en ynnest, säger han glatt. Och vissa elever kunde säga, dig känner jag igen, du har haft min mamma som lärare. Innan någon till slut hann säga, du har haft min mormor som lärare, blev det pension.

Efternamnet Oinas skvallrar om rötter i Tornedalen. Hans föräldrar skrev inte, men Lennart har alltid haft ett stort språkintresse. Han har skrivit noveller under många år och även fått sina texter publicerade i bland annat NSD, Folket och UNT, samt upplästa i Sveriges Radio P1.
– Det var extra roligt att få se en tecknare illustrera mina texter när de publicerades i Folket och UNT, säger Oinas.

Lennart har alltid varit en flitig biblioteksbesökare och Bodens stadsbibliotek är medskyldiga till deckardebuten.
– Jag läste en språklärarutbildning i Umeå och behövde dryga ut mina studiemedel under sommaren. På Bodens utmärkta stadsbibliotek läste jag Dagens Nyheter och såg en annons om att man sökte en språklärarstudent som lärare till en sommarkurs i Mariefred, berättar han. Jag ringde upp och fick skicka in ett brev. Jag fick jobbet och spenderade fem underbara somrar där på ett gods. Det bedrevs även rid- och seglarläger. Där började en deckarintrig ta form vilket många år senare blev till debutromanen Mord i Mariefred. Även om historien är helt fiktiv, så har han lånat vissa personer och miljöer från sina somrar i staden.
- Man brukat säga att av en bok är en tredjedel lånat, en tredjedel påhittat och en tredjedel sant, vilket nog stämmer även i mitt fall, konstaterar Lennart.

Lennart Oinas författardebut Mord i Mariefred.
Deckaren Mord i Mariefred är Lennarts bokdebut. Foto: privat

På frågan om hans egen favoritförfattare svarar han att det är som med mat. Varför välja en då det finns så mycket gott? Men svenska 90-talister, alltså 1890-talister, som Selma Lagerlöf och Gustaf Fröding, ligger honom varmt om hjärtat. Och Sjöwall Wahlöös deckare är favoriter. Han lånar och läser mycket på biblioteket. Nu är det en biografi över trubaduren och låtskrivaren Olle Adolphson som upptar Lennarts lästid.  Han återkommer till hur viktigt biblioteket är som en demokratisk institution där alla oavsett plånbok kan låna böcker, filmer musik och läsa dagstidningar. Det är lätt att dra paralleller till kyrkan, som också är en verksamhet med låga trösklar. Verksamheter där alla, oavsett bakgrund eller förutsättningar, är välkomna helt utan krav.

Artisten Sebastian Karlsson, tvåa i Idol 2005, tröttnade på artistlivet och läser numera in ljudböcker. Hans inläsning av Lennarts bok släpptes för någon månad sedan.
– Vi har bara pratats vid på telefon men han tycks gilla min bok, kanske för att huvudpersonen heter Sebastian, funderar författaren glatt.
Att boken är tillgänglig både som fysisk bok, e-bok och ljudbok tilltalar Lennart. Att kunna åka till Thailand med bara en läsplatta och inte behöva fylla resväskan full med tunga böcker är mycket skönt. Och att personer med olika typer av syn- och lässvårigheter kan ta till sig boken i ljudformat är också en form av demokrati. På tal om Thailand, så var det där, under värmen mitt på dagen, han skrev sin debutbok. Om det blir en bok till står skrivet i stjärnorna, men Lennart Oinas stänger inga dörrar.
- Får jag en bra bokidé så vet man aldrig.

På frågan om han har några tips till andra med författardrömmar blir svaret att skriva för att det är kul, inte för att bli publicerad. Blir du publicerad så blir du, men blir du det inte så är det inte hela världen. Det är själva skrivprocessen som är det roliga. Passande visdomsord från en man som under vår intervju både citerat Buddha och reciterat en lång dikt av Fröding.

Text: Johan E. Skoglund

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.