Konstnärsparet Anki och Tommy Carlsson från Mörön utanför Luleå.
Foto: Joakim Nordlund

Mariakyrkan har fått ny träskulptur

Mariakyrkan i Sävast har fått ett träd som fångar de flestas uppmärksamhet. Konstnärsparet Tommy och Anki Carlsson har gjort utsmyckningen Björkens visa.

Den vackra och trivsamma Mariakyrkan i Sävast har nu blivit ännu finare. Intill den lilla sittgrupp som finns alldeles i anslutning till kyrkorummet står nu ett färgglatt och nytt träd. Konstnärerna Tommy Carlsson och Anki Carlsson från Mörön har gjort utsmyckningen som bär namnet Björkens visa.
- En visa suger upp det som finns omkring oss och berättar om livet i stort. Så ville vi också att trädet skulle vara. Det ska komma med en berättelse. Betraktaren får väl sedan låta trädet berätta, säger Tommy Carlsson.

På trädet finner man bland annat färgglada och fantasifulla fåglar som alla har skurits ut i björk. Mellan stenarna i det som en gång var ett vattenfall simmar en fisk. Foto: Joakim Nordlund

De har företaget Stol och Fiol och namnet kom från den tid när Tommy byggde både instrument och möbler. Nu har de en egen butik i anslutning till sitt hem i Mörön där de säljer produkter i trä som de både har designat och tillverkat själva. Utöver det gör de också utsmyckningar likt den i Mariakyrkan. När de två ställer sig vid den färdiga utsmyckningen blir båda glada.
- Det känns väldigt fint att få se den på plats igen. Det är ju så härligt att höra att de inte har tröttnat på den, utan att de fortfarande känner sig så nöjda. Det känns varm och fint att få höra, säger Anki Carlsson.

De två har varit ett par i 30 år och de har också arbetat tillsammans sedan 1995. Hon arbetar deltid som vikarierande lärare och fritidsledare, medan Tommy arbetar heltid i parets gemensamma företag.
- Jag är med så mycket som jag bara hinner, säger hon.
Man brukar skämtsamt säga att klarar man av att tapetsera tillsammans så fixar man det mesta efter det. De två har både levt och arbetat tillsammans i hela 30 år.
- Det går bra att samarbeta. Vi bollar och ändrar tillsammans. Det går otroligt lätt att samarbeta. Det är en bonus. Det är inte alla som klarar av att både leva och arbeta tillsammans men det har vi klarat av bra, säger hon och ser på sin make.

Diakonen Annika Berglund som arbetar i Mariakyrkan upptäckte parets alster när hon besökte Sockenmagasinet som ligger intill kyrkan i Gammelstad.
- Det är mycket trä i deras konst och också en massa färger. Lite samma som i vår kyrka. Vi tyckte att det passade in. Och när de kom med sin idé tyckte vi att det var jättebra.
- Sommartid hyr vi Sockenmagasinet i Gammelstad av kyrkan och vi har haft det som utställningslokal, där vi visar och säljer våra alster. Till sommaren blir det fjortonde året i rad som vi är där, berättar Tommy.

En röd fisk utskuren i trä simmar vid foten av konstverket Björkens visa.

Att personalen i Mariakyrkan är nöjda är nästan en underdrift.
- Från början satt vi bara och tittade på det här trädet. Det är otroligt hur de förverkligade allt. Man vill bara sitta här intill, och nu lägger vi många av våra möten just här. Konstverket ger verkligen energi. Man kan se på det, och hela tiden hitta något nytt att fästa blicken på, säger Annika Berglund.

Tanken var också att det skulle vara en invigning av ”livets träd” den första advent, men pandemin satte käppar i hjulen. Församlingsrådet och personalen hade så gärna velat visa upp trädet, men det är som det är.
- När den här pandemin är över och kyrkan åter är öppen står det här och väntar på besökarna, säger Annika.
Prästen Victoria Svärd Wärme är också mycket nöjd med den nya utsmyckningen.
- Vi är verkligen jätteglada för det sätt som de har fångat våra tankar och fantasier. Det här knyter ihop kyrkorummet och foajén så att det blir en helhet, säger Victoria.

Text och foto: Joakim Nordlund

Vit fågel utskuren i trä.
Vid trädet finner man bland annat färgglada och fantasifulla fåglar som alla har skurits ut i björk. Foto: Joakim Nordlund

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.

Entrén till Mariakyrkan på sommaren.

Mariakyrkan

I Mariakyrkan kan du vara dig själv, vem du än är och var i tillvaron du än befinner dig.