Anna Karlsson 2020.
Foto: Camilla Arvidsson

Ljus i mörkret

En gång hörde jag en berättelse som handlade om en far som gav sina tre söner varsin slant och uppdraget att köpa något som kunde fylla ett helt rum.

Den första sonen köpte bomull för pengarna, men det fyllde bara upp en liten del av rummet. Den andra sonen köpte halm, men inte heller det lyckades fylla hela rummet. När den tredje sonen kom och visade vad han hade köpt så skrattade de andra åt honom – han hade köpt ett stearinljus. Men när han tände ljuset i det mörka rummet så fylldes varenda liten vrå av skenet.

Vi befinner oss i en mörk tid på året nu, det är inte så många soltimmar på dagen än och vi kan längta efter ljuset. Jag tänker att medan vi väntar på ljusets återkomst så kan vi dels tända ljus runt omkring oss men vi kan också få vara ljus för varandra. Att sprida glädje och värme till de människor vi har i vår närhet och även till de som vi inte ännu känner – det är också ett sätt att göra tillvaron lite mindre mörk.

/Anna Karlsson, församlingspedagog