Foto: Anna bergström

Lena leder lärlingar vid orgeln

Visste du att en del av kyrkomusikernas yrke också innebär elevverksamhet? Svenska kyrkan Bodens organist Lena Stenlund har i dagsläget fem elever. Äldst är Wille Dahl som går på gymnasiet, och även sommarjobbade med Lena i somras.

Om du hör att det spelas orgelmusik i kyrkan en vanlig vardag utan något aviserat på programmet kan det vara Wille Dahl som är inne och tränar i kyrkan. Han är musikaliskt intresserad och spelar sedan tidigare saxofon.
- Jag blev intresserad av orgel helt enkelt. Det är trevligt att få spela på ett så ovanligt instrument. Mest inspirerande är att det går att göra så mycket. Trumpet, stråkar, basun, fagott, säger Wille, och demonstrerar orgeln likt en hel orkester under hans fingrar.

Den yngsta började redan vid sex års ålder. Då med pedalhöjare för att nå ner.

Lena Stenlund

Överluleå kyrkas orgel är en mäktig pjäs, en av de bästa i norra Sverige. Den senaste versionen är byggd av Grönlunds orgelbyggeri 1983, men fasaden är ända från 1800-talet. Delar på orgeln är byggda av skolläraren och kantorn Nils Oskar Alm. Den nuvarande orgeln har 56 stämmor, tre manualer, pedaler, och var den första orgeln i Sverige med ett datoriserat system. Idag har den möjlighet till flera tusen digitala kombinationer.
Wille berättar att han går hit så ofta han kan och har nära från skolan. Är det bara ledigt så får han vara där när han vill.

I dag råder det brist på kyrkomusiker i Sverige och för att öka intresset för yrket uppmanas organisterna att ta emot elever. Genom att väcka intresset hos unga är förhoppningen att fånga upp fler förmågor som vill satsa på yrket.
- Det är jätteroligt att ha elever, tycker Lena Stenlund, som har totalt fem elever idag, varav den yngsta började redan vid sex års ålder med pedalhöjare för att nå ner.

Foto: Anna bergström

Wille började för två år sedan. I somras sommarjobbade han även som musikpraktikant i kyrkan. Inför varje gudstjänst fick han uppgifter, allt från liturgiska moment till musikinsatser.

Han har också haft orgelvisning både för sin klass och för konfirmandgrupper.
- Det betyder mycket att ungdomar får se en person i sin ålder här och höra honom berätta. En del kan nog ha lite fördomar. Kyrkan idag behöver kyrkomusiker med bredd, säger Lena Stenlund.
På repertoaren som spelas i kyrkan idag finns allt från klassiska psalmer till filmmusik, schlager och TV-spelsmusik då det passar. Kyrkomusikern får ofta också ta emot önskemelodier till bröllop, begravningar, dop, med mera.

Wille har inte bestämt sig för vad han ska studera vidare till än, men fortsätter gärna att träna på orgeln och att hjälpa till i kyrkan.

Text & foto: Anna Bergström

Prova på!

Är du intresserad av att ta lektioner i orgel, piano eller sång?
Kontakta Lena Stenlund, 0921-775 44.

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.

Musiker som spelar på kyrkorgel.

Spela

För dig som tycker om att spela instrument erbjuder vi i mån av tid musikundervisning i kyrkorgel, piano eller sång. Du kan också spela i vår orkester.

Sjunga

Med Svenska kyrkan i Boden kan du sjunga regelbundet i någon av våra körer, eller när du har tid och lust på någon av våra sångträffar.