Överluleå kyrka speglas i fönstret till gravkapellet på Gamla kyrkogården.

Kyrkan som kulturbärare

Nyhet Publicerad Ändrad

För något år sedan fanns det över 100 000 körsångaren i de körer som Svenska kyrkans musiker ledde. Samma år deltog närmare 700 000 personer sammanlagt i de konserter som arrangerades i någon av Svenska kyrkans församlingar. Och kanske är det just musiken vi tänker på när vi ser på Svenska kyrkans roll som kulturbärare i vårt samhälle.

Musiken och alla de olika konserterna är givetvis en stor del av det kulturella utbudet. Speciellt påtagligt blir det på platser där kyrkobyggnaden är den enda större lokalen på orten som är lämplig för sådana arrangemang.

Ändå är Svenska kyrkans stora kulturarv så mycket större. Kyrkan som kom med den kristna tron till vårt land förde med sig en rad nymodigheter som vi idag ser som självklara. Bildspråk, liknelser och inte minst symboler har påverkat och format vårt samhälle från första början. Redan på runstenar från 1000-talet kan vi se den brytningstid som var då, då det kristna korset återfinns tillsammans med runorna som kännetecknade den förkristna tiden och asatron.

De första kyrkorna som uppfördes var avskilda platser där himmel och jord möttes för att de bedjande skulle kunna få kontakt med den Gud som älskar och ger liv. Med tiden blev kyrkobyggnaderna det som manifesterade Guds närvaro och människans vilja att söka sig allt högre upp mot Gud. Kyrkornas orientering med korets placering i öster visade på Guds skaparkraft i och med att solen också steg upp i öster. I många av de medeltida kyrkorna finns målningar och beskrivningar av både himmel och jord. Under valven eller trätaken har psalmer sjungits medan barn, unga och gamla drömt sig bort genom bildspråk och toner. Allt är fortfarande välbekant och följer den ordning vars rötter letar sig tillbaka hundratals år. Kyrkan medförde också den lag som kom att bli rättesnöret för hela den västliga rättstraditionen, och som sedermera även blev vårt rikes lag. En lag som i stora drag grundar sig på det vi vanligtvis kallar tio Guds bud.

I Boden uppfördes församlingskyrkan i Överluleå församling 1827 – 1831, och togs därmed i bruk för drygt 190 år sedan. Allt sedan dess har kyrkan, gudstjänsterna och all den övriga verksamheten som funnits i församlingen varit kulturbärare i den bygd och det samhälle som vi idag är en del av. Det är till kyrkan vi vänder oss i flera av livets mest avgörande stunder. I kyrkan firas dop, bröllop och begravningar, och en tredjedel av alla åttondeklassare väljer ännu att konfirmera sig. Det kristna avtrycket är också tydligt i flera av våra stora högtider, högtider som binder samman vardagen med det speciella. Kyrkans kulturkristna arv lever i mångt och mycket kvar eftersom det bottnar i våra liv och i den tro som vi bär på eller vill vara delaktiga i.

Kyrkobyggnaden, eller den plats som vi under århundraden samlats till bön och gudstjänst på, är givetvis viktig – men ännu viktigare är alla vi som tillsammans utgör kyrkan i vår tid på den plats där vi lever och bor. Kyrkan är ett tempel som består av levande stenar, stenar som utgörs av oss alla som tillsammans bygger upp kyrkan. Det är alltså vi som är de egentliga kulturbärarna som för vidare tro och tradition till kommande generationer.

Gudstjänster, bön, sång och musik finns inom hela vår kyrka och i alla våra församlingar. Livets stora, avgörande stunder får vi dela med varandra och med Gud i de byggnader som helgats till hans ära. Därför hälsar jag dig välkommen att delta i det som händer i kyrkan, och genom det ta uppdraget som kulturbärare på allvar.

/Hans Johansson, kyrkoherde Boden

KYRKFÖNSTRET

Kyrkfönstret är en tidning om livsfrågor och tro från Svenska kyrkan i Boden. Den produceras i samarbete med tidningen Amos och delas ut fyra gånger per år till alla hushåll i Bodens kommun. Tidningen finns också i din närmaste kyrka.

Redaktör: Anna Karlsson
Mejl: anna.karlsson@svenskakyrkan.se
Adress: Kyrkfönstret, Strandplan 25, 961 34 Boden.
Ansvarig utgivare: Sofie Kalodimos, sofie.kalodimos@verbum.se.
Produktion: Verbum AB
Distribution: PostNord
Upplaga: 13 300 exemplar.