Jard Samuelsson
Foto: Pressbild

Jard Samuelsson på turné

- Jag blandar friskt när det gäller musikstilar. Det säger musiker Jard Samuelsson som bjuder in till en svängig konsert den 23 september kl 16 i Överluleå kyrka.

Kommer ni ihåg bröderna Samuelsons från Värmland?  En av Sveriges mest kända sånggrupper. Under ett tjugotal år reste gruppen över hela Europa, turnerade i USA, gav ut ett 30-tal skivor och blev något av kyrkornas svar på ABBA. Men så dog äldste brodern Rolf endast 41 år gammal, och efter att en annan broder tvingades sluta på grund av en ledsjukdom splittrades gruppen.

Den yngste brodern Jard är dock kvar inom musikens bana och har under de senaste 30 åren rest land och rike runt i konserter och sånggudstjänster.

På denna turné kommer Jard att sjunga från sin senaste CD.  Där finns bland annat nyinspelningar av de populäraste och mest omtyckta sångerna som bröderna Samuelsons sjöng. Alltifrån lugna ballader till glad och svängig country. En känd sång är Elvis-låten "Moody Blue" som här har fått svensk text. "Top of the world" och "Rosegarden" med svensk text  kommer säkert att bli favoriter för många.

Jard  medverkade även i det populära TV-programmet ”Minns du sången”  och sjunger också denna kväll några av våra mest älskade andliga melodier, som ”Pärleporten", ”Gyllne morgon", ”Var jag går i skogar, berg och dalar” med flera.

- Jag vill att människor i alla åldrar ska kunna trivas en sådan kväll. Även om det finns ett allvar i det kristna budskapet vill jag visa att andlig musik kan vara underhållande och att ett besök i kyrkan inte behöver vara något stelt och tråkigt, säger Jard. Jag blandar friskt när det gäller musikstilar. Alltifrån läsarsång till country.

Jards konsert i Överluleå kyrka är fri från entréavgift.