Församlingsvärdarna Eveliina Jouensuu, Ulla Hjelm och Elsa Sveder som tillsammans med andra bakat många små bakverk och matbröd.

”Fika så in i Norden”

Föreningen Norden avslutar nu årets hundraårsfiranden med ett traditionellt kyrkfika presenterad ur ett nordiskt perspektiv i samband med svensk-finsk gudstjänst den 24 november.

I samband med en svensk-finsk gudtjänst med emeritus biskop Hans Stiglund, bjuds allmänheten in till ett kyrkfika med traditionella bakverk från Norden.

Föreningen Norden i Boden kontaktade kyrkoherde Hans Johansson, Svenska kyrkan, för att höra om möjligheterna till samarbete och ett gemensamt hundraårsfirande. Till vår glädje såg kyrkoherden den unika möjligheten att kombinera en svensk-finsk gudstjänst och ett kyrkfika med nordiska bakverk, allt enligt föreningens önskemål.

Föreningen Norden 100 år

Församlingsvärdarna har, under ledning av Elsa Sveder, fått i uppdrag att inhämta och fördjupa sig i våra nordiska länders baktraditioner. Det vi antar är typiskt för våra nordiska grannländer, överensstämmer inte alltid med vad vi tror.

Värdarna kommer att baka både matbröd och söta kakor och presentera dessa tillsammans med en bakgrundshistoria, var det kommer ifrån, hur man äter det och hur det har kommit till. Vi hoppas att allmänheten tar sig tid att provsmaka av alla sorter och tycker det är intressant att lära sig något om Nordens traditionella bakverk.

Även Bodens kommun firar 100 år under 2019. Föreningen Nordens arrangemang i samarbete med Svenska kyrkan är även en del i Bodens 100-års firande.

/Styrelsen Föreningen Norden, lokalavdelning Boden