För den som gillar sång och musik är kyrkomusiker ett givet val, tycker Julia Magnusson.

Att spela orgel är som att organisera en hel orkester

Nyhet Publicerad Ändrad

 När vi träffas har Julia Magnusson nyligen lett en utomhusandakt på ett äldreboende. Kyrkomusiker får nämligen precis som präster och diakoner leda andakter, vilket Julia tycker är väldigt roligt. Men till skillnad från de två tidigare yrkena i vår artikelserie kan du inte se på en person att den är kyrkomusiker. – Vi får klä oss hur vi vill, men tar givetvis hänsyn till hur folk vill ha det vid olika ceremonier, säger hon.

Julia Magnusson, född och uppvuxen i Pajala, har fått kyrkomusiken med sig i blodet. Hennes mamma var kantor under uppväxten i staden på 1990-talet. På gymnasiet blev det estetisk linje och hon prövade redan då att leda barnkör i kyrkan. Sedan utbildade hon sig till, och jobbade även som, undersköterska innan hon 2009 började på kantorsutbildningen på Mellansels folkhögskola i mellersta Norrland. Men annat kom emellan, som man och barn, så det dröjde till 2017 innan hon återupptog sina studier. Förra året fick hon äntligen sin kantorsexamen.

Julia bor idag i Sävast med sin familj och är kyrkomusiker i Mikaelskyrkan i Hamptjärnmoran och Edefors kyrka i Harads. Förutom alla instrument på jobbet har hon även instrument hemma, som digital orgel och piano.
– Det är skönt att kunna öva hemma om barnen till exempel blir sjuka. Det är en del helgarbete men då kan du istället ta ledigt på vardagar och umgås med familjen. Och musikerna i de olika kyrkorna hjälps åt och täcker upp för varandra om någon behöver vara ledig.

Som inflyttad Pajalabo känner Julia att besökarna i ”hennes” två kyrkor verkligen har tagit emot henne med öppna armar.
– Min man är från Boden och här vill jag stanna och fortsätta möta alla intressanta människor. Just mötet med olika människor som hon får sjunga och spela med tycker Julia är det bästa med sitt yrkesval.

Körsång skapar gemenskap och glädje! Att sjunga i kör är både roligt och har positiva hälsoeffekter. I dagens samhälle där stress ofta utgör en hälsofara hjälper körsång till att sänka blodtrycket och stressnivåerna i kroppen. Utmaningen är att välja rätt repertoar med hänsyn till de olika viljor som ofta finns kring vilken musik som ska sjungas i kyrkan och dess körer. I Harads har man därför två vuxenkörer med olika inriktningar. En seniorkör som sjunger traditionellt och på svenska, medan den andra kören även sjunger lite modernare tongångar med bland annat gospel på engelska.

I sommar har Julia och hennes kollegor lett mycket uppskattade allsångsträffar utomhus på äldreboendena i Harads. Foto: Camilla Arvidsson

Både i Harads och i Hamptjärnmoran leder Julia också barnkörer, en för 3-6-åringar, och en för 7–12-åringar. De brukar medverka vid gudstjänster och andra evenemang. Mötet med barnen är ett stort glädjeämne i arbetet. Där är det mycket prestigelös sångglädje, och man får leka fram musiken med barnen. Ytterligare kontakt med olika barngrupper får Julia när skolornas elever besöker kyrkorna, vid exempelvis påsk och jul. En mycket uppskattad tradition. I Harads där Migrationsverket har ett boende har både barn- och vuxenkörerna även berikats med medlemmar som har sina rötter i andra länder, vilket är väldigt roligt.

En hel del av kyrkomusiken följer kyrkoåret, och vid exempelvis jul och påsk är musikvalet ofta välkända psalmer och sånger. Inför en gudstjänst hjälps musikern och prästen och andra som ska medverka åt med musikvalet. Men vid bröllop, dop och begravningar vill de inblandade oftast själva vara med och välja musik. Det blir mer och mer vanligt med poplåtar.
– En del har jag inte hört förut, men det mesta går att ordna bara det finns lite framförhållning, säger Julia Magnusson entusiastiskt.
- Att spela orgel är som att organisera en hel orkester ensam, och den har fantastiska möjligheter att spela det mesta - allt från Bach till Abba!

Julia och de övriga kyrkomusikerna i Svenska kyrkan Boden träffas regelbundet för att dryfta gemensamma frågor. Samma sak gäller för arbetslagen i de olika kyrkorna. Om det finns behov kan man få hjälp med själavård. Och vill man vidareutbilda sig finns det fortsättningskurser att gå. Julia har exempelvis läst fristående kurser på musikhögskolan i Piteå. En annan viktig del av yrket är instrumentvård. Rörverket i orgeln måste stämmas och fläkten till motorn smörjas. Akustiska pianon ska också stämmas och ses efter, men då bokar kyrkomusikern in en utbildad pianostämmare som ser över instrumentet.

På frågan om livet som kyrkomusiker blev som hon hade tänkt sig svarar Julia ett tvärsäkert nej:
– Det blev mycket roligare än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig! Så gillar du sång och musik är kyrkomusiker ett givet val.

Text: JOHAN E. SKOGLUND

Artikeln är hämtad ur Svenska kyrkan Bodens tidning Kyrkfönstrets höstnummer. Utgivning 25 september 2020.