Någon står vid en vägkorsning.
Foto: pxhere

Alla dessa val

Varje månad skriver någon av Svenska kyrkan i Bodens präster i Boden Gratistidning. Denna gång är det Samuel Folkesten som påminner om ditt livs viktigaste val.

Visst har du också blivit påmind om att det snart är val igen? Reklam och nyhetsinslag kommer ständigt med information om vad olika partier vill jobba med i EU de kommande fem åren.

Därför vill jag stanna upp inför hur våra liv är fyllda av massor med olika val, val som påverkar våra liv. Dels har vi de ”organiserade” valen, när vi får en röstsedel i brevlådan och förväntas gå och rösta, där det nästkommande är valet till EU-parlamentet om två veckor. Och eftersom det här valet påverkar våra liv, så vill jag gärna passa på att uppmuntra dig att rösta.

Men vi har också andra val som påverkar våra liv. De som läser sista året på högstadiet har fått göra ett gymnasieval. De som går gymnasiet behöver välja vad de vill jobba med i framtiden. De som har småbarn behöver välja när och var barnet ska gå i förskolan. De som ser sina barn flytta hemifrån behöver välja vad de ska göra med den extra fritid de får. De som närmar sig pensionsåldern behöver välja hur de vill lägga upp sin pension. Äldre kan behöva välja att sälja huset och flytta till något mindre.

Alla dessa val är viktiga. För vad vore livet utan val? Det vore tomt, mekaniskt, utan mening och utan kärlek. Val är viktiga.

I Bibeln beskrivs vikten av val tydligt. Det målas upp en bild av hur Gud skapar människan eftersom Gud vill ha gemenskap med människan. Men vad vore det livet utan val? Utan val skulle den gemenskapen varit tom, mekanisk, utan mening och utan kärlek. Därför väljer Gud att ge människan ett val: att leva i vänskap med Gud eller att vända Gud ryggen. Att leva nära Gud eller långt bort från Gud.

Och varje människa, du och jag, får fortfarande det valet. Därför skulle jag vilja ställa frågan till dig: Om det finns en god Gud, skulle du vilja leva i vänskap med Gud eller vända Gud ryggen? Leva nära Gud eller långt bort från Gud? För även om många andra val är viktiga, så är det här det viktigaste valet vi kan göra i hela vårt liv.

/Samuel Folkesten, präst i Svenska kyrkan Boden