Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Så här skyddas dina personuppgifter vid kyrkliga handlingar såsom dop, konfirmation, bröllop och begravning i Svenska kyrkan Boden.

Som medlem i Svenska kyrkan är du en del av en församling. Församlingarna erbjuder bland annat dop, konfirmationer, vigslar och begravningar.

Vi måste behandla dina och i vissa fall dina familjemedlemmars personuppgifter inför, under och efter utförandet av kyrkliga handlingar, exempelvis för att kunna hantera administration kring konfirmation, dop och vigsel. Vi baserar då våra behandlingar på berättigat intresse. Inför kyrkliga handlingar hämtas personuppgifter direkt från den registrerade eller dess vårdnadshavare.

Vi behandlar bland annat namn, kontaktuppgifter, personnummer, civilstånd, tillhörighetsuppgifter, medlemstyp, folkbokföringsdatum, diarienummer för hindersprövning, löpnummer och blankettnummer gällande kyrkliga handlingar.

För vårdnadshavare vars barn är medlem behandlar vi exempelvis uppgifter om namn, personnummer, kontaktuppgifter, civilstånd, tillhörighetsuppgifter och kyrkouppgifter.

I samband med begravning behandlar vi relationspersonens namn, personnummer och information om vilken typ av anknytning personen hade med den bortgångna.

Genom att lämna in en anmälan till konfirmation ger vårdnadshavare, unga ledare och konfirmander samtycke till att Svenska kyrkan Boden registrerar de personuppgifter som uppges. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss inom Svenska kyrkan Boden och endast i syfte att administrera konfirmationen. Samtycket kan tas tillbaka när som helst, och då raderas uppgifterna igen.

Vissa uppgifter om konfirmationen och våra konfirmander sparas även i en så kallad ministerialbok, vilken sparas för evigt för historiska ändamål.

Dina rättigheter

Du har enligt dataskyddsförordningen rätt att utan kostnad få ett utdrag av de personuppgifter som vi behandlar om dig samt information om hur vi behandlar dem, under förutsättning att du kan bevisa din identitet.

Du har även rätt att begära rättelse eller komplettering av de personuppgifter som vi behandlar om dig. Under tiden vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta kan du begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas, vilket innebär att de endast får lagras av oss tills vidare.

Om du anser att vår behandling av dina personuppgifter är olaglig eller inte sker på ett korrekt sätt har du en rätt att inge ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.

Medlem

Så här skyddar vi i Svenska kyrkan Boden dina personuppgifter som medlem i Svenska kyrkan.

Icke medlem

Svenska kyrkan Boden behandlar ibland även personuppgifter om personer som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.