Kapell

Överluleå kyrka och gravkapellet.

Gravkapellet

Gravkapellet på Gamla kyrkogården vid Överluleå kyrka invigdes 28 juli 1929.
Väggmålningarna med hornspelande änglar är utförda av Sten Nilsson.
Ett fönster med glasmålning är tillverkat av N. P. Ringström.

Lundagårdskapellet i Boden.
Foto: Andreas Nygren

Lundagårds kapell

1913 uppfördes Lundagårdskapellet, ritat av G. Janzén, vid Lundagårds kyrkogård.
De sevärda glasmålningarna som bland annat föreställer Jesu uppståndelse är utförda av N. P. Ringström.
Klockstapeln restes 1987.

Skogskapellet i Boden.
Foto: Andreas Nygren

Skogskapellet

Skogskapellet på Skogskyrkogården i Södra Svartbyn togs i bruk 26 augusti 1978. I Skogskapellet finns möjlighet till både kyrkliga och borgerliga begravningar. Eller till begravningar av annan religiös tro.

Tallbergs kapell på sommaren.
Foto: Lilmarie Mellberg

Tallbergs kapell

Tallbergs kapell ligger i den nordöstra delen av Gunnarsbyns församling. Kapellstiftelsen bildades 30 oktober 1944 av invånarna i Tallberg, Dokkas och Dokkasberg med kringliggande byar och gårdar inom Gunnarsbyns socken. Invigningen av kapellet ägde rum 11 november 1956.
Kapellet har en fristående klockstapel med en 150 kg tung klocka från Bergholz klockgjuteri.
Det hålls gudstjänster i Tallberg på alla annandagar under kyrkoåret, samt vid några enstaka församlingsarrangemang under året.

Läs mer om Tallbergs kapell på kapellets egen hemsida