Act Svenska kyrkan agerar för Ukraina

Invasionen av Ukraina är ett faktum. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds.

Medlemmar i ACT-alliansen, som Act Svenska kyrkan är en del av, genomför nu humanitära insatser i Ukraina. De viktigaste behoven i nuläget är mat, vatten och hygienartiklar. Filtar och madrasser behövs också för tillfälliga sovplatser. I grannländerna har ACT-alliansens nätverk börjat ta emot människor på flykt.

- Putins invasion av Ukraina är ett flagrant brott mot internationell rätt och undergräver den europeiska säkerhetsordningen. Alla omtankar till människorna i Ukraina, säger Erik Lysén, chef för Act Svenska kyrkan.

Konflikten drabbar många, och fler insatser förbereds. Vi lever alla under samma himmel och det är av yttersta vikt att vi stöttar våra medmänniskor i en tid av oro, nöd och krig. Därför vädjar vi nu om gåvor till vårt katastrofarbete. Gåvorna används där behoven är störst.

"Livets Gud. Se vår oro. Vi ber för människorna i Ukraina. För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse. För det Europa som är vårt hem. Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig, förbarma dig över din värld – också denna dag."
- Antje Jackelén, Ärkebiskop

Act Svenska kyrkans Facebookinsamling för Ukraina