Foto: Madelen Zander /Ikon

Din integritet är viktig för oss

Nedan kan du läsa vår integritetspolicy och hur du kommer i kontakt med vårt dataskyddsombud.

Integritetspolicy

I Björkviks församling värnar vi den personliga integriteten och eftersträvar alltid efter en hög nivå av dataskydd och skydd för individen.

I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi behandlar personuppgifter i vår verksamhet.

Vad är en personuppgift?

Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Det kan röra sig om namn, adress och personnummer. Även foton på personer klassas som personuppgifter. Ljudinspelningar som lagras digitalt kan vara personuppgifter även om det inte nämns några namn i inspelningen.

Vad menas med behandling av personuppgifter?

Med behandling av personuppgifter menas all hantering som görs med personuppgifter, oavsett om det sker elektroniskt eller inte. Det kan till exempel vara att samla in, registrera, lagra, samköra, eller skriva ut uppgifterna.

Vem är ansvarig för personuppgifter som behandlas i Björkviks församling?

Församlingens kyrkoråd är ytterst ansvaret för att regler omkring personuppgiftsbehandling följs.

Vilka personuppgifter behandlas i Björkviks församling?

Namn, personnummer, adress, telefonnummer, e-postadress till den eller de som

·       vill delta eller deltar i våra gruppverksamheter, exempelvis en kör, studiecirkel eller liknande där det finns deltagarlistor. Alla som anmäler sig och deltar i en sådan verksamhet samtycker till att vi behandlar deras personuppgifter för att underlätta kommunikationen. Uppgifterna gallras när personen slutar verksamheten.

·       bokar någon kyrklig handlar (dop, konfirmation, vigsel eller begravning). För att vi ska kunna fullfölja vår del i avtalet registrerar vi motpartens uppgifter och vi har en rättslig förpliktelse att fullgöra när det handlar om vigsel, begravning samt gravrättsinnehav. Vi gallrar personuppgifterna enligt Svenska kyrkans bestämmelse 2017:1.

·       bokar någon av församlingens lokaler för privat bruk, konferenser, konserter, sammanträden, möten och dylikt. Vid bokning samtycker den som vill boka att vi behandlar deras personuppgifter för att bland annat kunnat fakturera för hyra. Uppgifterna gallras vid inaktualitet.

·       är anställd av församling. Anställningsavtalet fullgörs avtalet mellan anställd och arbetsgivare. I vissa fall är anställdas personuppgifter av allmänt intresse då de behöver vara tillgängliga för församlingsbor som söker kontakt med exempelvis präst, musiker, kyrkvaktmästare och kanslipersonal. Anställda presenteras med bild på församlingens hemsida under kontaktuppgifter. Anställda har möjlighet att neka att bilder av dem publiceras på hemsidan. Uppgifterna gallras enligt Svenska kyrkans bestämmelser 2017:1.

·       Är förtroendevalda i församlingen. Det är av allmänt intresse att förtroendevalda är nåbara. Uppgifterna gallras vid inaktualitet.

·       har uppdrag som volontär i församlingen och är verksam i någon eller några av församlingens verksamheter. Uppgifterna gallras när personen slutar sitt uppdrag.

·       Är medlem i Svenska kyrkan. Efter intresseavvägning behandlar vi våra medlemmars personuppgifter i Kyrkobokföringen för att kunna bistå med exempelvis kyrkliga handlingar, informera om våra verksamheter för passande åldrar samt ha möjlighet att i övrigt utöva pastoral omsorg och hålla kontakt med församlingens medlemmar.

Björkviks församling delar inte personuppgifter vidare till tredje part. Ingen överföring av personuppgifter sker till land utanför EU/EES.

Den registrerade, eller den registrerades vårdnadshavare har rätt att begär ut information om behandlingen av dennes personuppgifter.  Björkviks församling ska skyndsamt tillhandahålla uppgifterna. Uppgifterna skickas via post till den registrerades folkbokföringsadress.

Församlingens dataskyddsombud

Björkviks församling har ett dataskyddsombud. Kontaktuppgifter till församlingens dataskyddsombud finns på församlingens hemsida.

Ombudets roll är att kontrollera att dataskyddsförordningen (GDPR) följs inom organisationen genom att till exempel utföra kontroller och informationsinsatser. Den övergripande och viktigaste uppgiften för dataskyddsombudet är att övervaka att organisationen följer dataskyddsförordningen.

Björkviks församlingens dataskyddsombud

Mattias Widegren