Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Syförening

Syföreningarna är viktiga mötesplatser och bidrar till omsorgen i församlingen.

I Björklinge pastorat finns Björklinge och Viksta kyrkliga syföreningar.
Vi ses, handarbetar, fikar och har god gemenskap.

Björklinge syförening
Vi möts i Björklinge församlingshem.
Info: diakon Ulf Åström, 018-377872

Viksta syförening
Vill du veta mer om eller bli medlem kontaktar du ordförande Ulla Dahl tel. 0730-393737
Vi träffas varannan onsdag kl.10.30 hos någon medlem, ibland i Viksta kyrka.

Handarbetscafé

Onsdag 19.00 i Viksta kyrka en dag i månaden per termin, se kalender för datum. Vi träffas och lär av varandra. Ta med eget handarbete. Vi ordnar kaffe/te.
Kontaktperson är Viksta syförenings ordförande Ulla Dahl.

Syföreningarna består till stor del av damer som arbetar ideellt för att hjälpa människor både här hemma och långt borta. Vi ser gärna att fler yngre, äldre kvinnor och män kommer, alla är lika välkommna.

Vi tar gärna emot nya medlemmar

På våra träffar handarbetar vi, dricker kaffe och har trevligt tillsammans. Ofta får vi besök av en präst eller diakon som håller en kort andakt med oss.

Resultatet av vårt arbete

På den årliga handarbetsauktionen säljer vi de fina saker som har tillverkats. Pengarna som kommer in skänker vi vidare till olika välgörande ändamål. Det kan vara till Stadsmissionen, Act Svenska kyrkan (internationella arbete) och eller Svenska kyrkan i utlandet.

En del används till utsmyckning i kyrkorna och församlingarnas verksamhet. Vi samarbetar även med kyrkkaffe, gemenskapsträffar och andra saker som händer i församlingarna.