Två gravstenar med orden "far" och "mor"
Foto: Lotta Neurén

Begravning

Begravningsgudstjänsten är ett sätt att visa kärlek och respekt för den avlidne och en möjlighet för de anhöriga att ta farväl och uttrycka sin sorg och saknad.

I kyrkan tror vi inte att livet tar slut med döden. Vi tror på en fortsättning i en annan tillvaro än den vi ser omkring oss. Vi tror att vi en dag kommer att få möta våra saknade och älskade släktingar och vänner igen. Jesus visade oss detta när han dog på korset och blev levande igen efter tre dagar.

Under begravningsgudstjänsten får vi överlämna den avlidne i Guds händer och tänka på uppståndelsen och den dag då vi får mötas igen.

Kontakta begravningsbyrån
Det första du behöver göra när du mist en anhörig är att ta kontakt med en begravningsbyrå. De kan hjälpa till med de praktiska rutinerna kring begravningen och samtala med de anhöriga kring hur kroppen ska tas om hand och läggas till den sista vilan.

Har du frågor?
Välkommen att kontakta pastorsexpeditionen på tel 0451-77 46 00.

En bukett röda rosor mot en grön suddig bakgrund.

Bårtäcke

Finns att låna i alla tre kyrkorna

Begravningsombud