Foto: Svenska kyrkan

Begravningsmusik

På begravningsgudstjänster brukar ofta musiken spela stor roll och vara en viktig del i den kyrkliga begravningsakten.

Sång och musik berör påtagligt och väl valda musikstycken sätter många gånger prägel på förrättningen. Oftast både inleds och avslutas begravningsgudstjänsten av orgelstycken och däremellan sjungs två eller tre psalmer och ofta framförs också solosånger eller instrumentalmusik.

Ofta önskas stycken som de anhöriga förknippar med den bortgångne eller som den avlidna kanske själv har uttryckt sitt önskemål om. Det kan vara t ex någon favoritsång eller melodi, en låt som man gärna dansade till eller som man brukade spela eller sjunga själv.

Vi som arbetar som musiker i kyrkan samtalar, tipsar och rådgör gärna med de anhöriga inför begravningen om musiken och gör vårt bästa för att det ska gå att genomföra och kännas bra i sammanhanget.

Några exempel på vanliga önskemål om orgelstycken:

• Gammal fäbodpsalm, Oskar Lindberg
  • Air, J S Bach
  • Tröstevisa, Benny Andersson
  • Largo, Vivaldi
  • Amazing grace, trad
  • Evert Taubemelodier, t ex Nocturne och Så skimrande var aldrig havet
  • Öppna landskap, Ulf Lundell
  • Koppången, P E Moraeus

Ofta önskade solosånger:

• Jag har hört om en stad ovan molnen
  • Där rosor aldrig dör