En skylt med texten Öppet hänger på en stolpe utomhus.
Foto: Linda Mickelsson /Ikon

Så påverkas ditt kyrkbesök av corona

Den 1 april försvann de flesta reglerna

Alla, oavsett vaccinationsstatus, är välkomna på våra gudstjänster. Om du känner dig sjuk, ber vi dig stanna hemma. Om du har träffat någon som är sjuk ber vi dig vara försiktig och bära mask och hålla avstånd.

Öppettider fr.o.m. 17 januari 2022 samt sommarschema 2022

Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Öppettider Kyrksalen och biblioteket:
Måndag, onsdag och torsdag 9:00 - 16:00
Tisdag 11:00-16:00
Fredag 9:00-14:00
Lördag stängt
Söndagar i samband med mässan, dvs 10:30-13:00.

Caféet
tisdagar, onsdagar och torsdagar 13:00-17:00

Expeditionenen: Telefon- och besökstider:
Måndagar-onsdagar kl. 9-12.
Ring gärna berlin@svenskakyrkan.se om du önskar komma en annan tid. (Tfn 030-86 49 590)

Fr.o.m. den 27 juni gäller följande:

Sommarschema

Vi har öppet två gånger i veckan under sommaren. Välkommen till kyrkan, biblioteket och parken på onsdageftermiddagar och söndagar kring gudstjänsten. Sommarschemat gäller från den 27 juni till och med den 17 augusti:

onsdagar
kl 13-18 Caféet är öppet
kl 13:00 Öppen förskola
kl 15:00 Syförening
kl 18:00 Veckomässa - live på vår Youtubesida.

söndagar
kl 11:00 Söndagsgudstjänst (även live på vår Youtubesida). Kom klädd efter väder då vi kanske är ute i parken. Kyrkkaffe och häng i parken efteråt.

Kyrkan är öppen så långt det är möjligt

Kyrkans miljöer är heliga platser och en trygg punkt för många, särskilt i tider av kris. Så långt det är möjligt fortsätter därför Svenska kyrkans församlingar att fira gudstjänst. Vi finns även tillgängliga för samtal och själavård.

”Gud har inte gett oss modlöshetens ande utan kraftens, kärlekens och självbesinningens.” (2 Timotheusbrevet 1:7)

Det vi går igenom nu i form av en pandemi har många generationer före oss upplevt. Ibland kan det vara bra att också hämta kraft ur våra förfäders och förmödrars erfarenheter. Vår ärkebiskop Antje Jackelén skriver:
När pesten härjade i 1520-talets Europa skrev Martin Luther skriften ”Bör man fly från en dödlig farsot?” om vårt ansvar som medmänniskor i en samhällskris.

Då var dödstalen skyhöga och möjligheterna till snabb kriskommunikation ytterst begränsade, men tankarna har fortfarande relevans.

Luther betonade:
Vi har en plikt att värna om medmänniskan. Detta gör vi, bland annat genom att lyssna till medicinska råd, inte ta onödiga risker och genom att använda sunt förnuft. Luther talar också om att vi har ett särskilt ansvar att se till samhällets mest sårbara. Och så lyfter han förstås fram vikten av förtröstan på Gud, också i tider av oro och osäkerhet.

Vi har alltså en plikt att värna om medmänniskan. Detta gör vi, bland annat genom att lyssna till medicinska råd, inte ta onödiga risker och genom att använda sunt förnuft.
Nogsamt följs rapporteringar och rekommendationer. Vi ber er att följa vad som sker i Victoriaförsamlingen via hemsida och andra medier.

Guds rika välsignelse!
Pamela Garpefors, tf kyrkoherde.